Caritas International België Een blik achter de schermen van onze nieuwe digitale tool “Walk in my shoes” – Kruip in de schoenen van een jongere op de vlucht

Légende : « Walk in my shoes » creatie van ons nieuw educatief materiaal

11/05/2021

« Walk in my shoes », is momenteel hét work in progress van de dienst educatie. De digitale tool die we in september eindelijk zullen lanceren, neemt je leerlingen mee op het vluchtverhaal van een leeftijdsgenoot. Kan je niet wachten om hier nu al meer over te ontdekken? Geen nood. We laten je met veel plezier meekijken achter de schermen van deze ambitieuze ‘serious game’. We delen met jou de verschillende stappen van dit project die we samen met de ngo Commission Justice et Paix en de organisatie Switch zetten.

En wat zou jij doen?

Het doel van ‘Walk in my shoes’ is dat je leerlingen zich verplaatsen in de huid van een leeftijdsgenoot op de vlucht. In dit spel zullen leeftijdsgenoten uit verschillende landen worden voorgesteld die voor zeer moeilijke keuzes komen te staan. Jouw leerlingen zullen op basis van verschillende informatiebronnen moeten beslissen over het migratieparcours van hun personage. Alle verhalen in dit spel zijn gebaseerd op echte personen en hun ervaringen.

Samenwerking met leerkrachten en mensen met een vluchtverhaal

Bij Caritas willen we bruggen bouwen tussen onze terreinervaring en de jongeren op Belgische scholen. Met ‘Walk in my shoes’ tonen wij een andere kant van migratie. De kant van echte verhalen en van echte mensen. De kant waarbij je beseft: ‘Dit had ik kunnen zijn’. We vinden het belangrijk om deze tool te ontwikkelen in samenwerking met zowel leerkrachten als mensen met een vluchtverhaal. Deze manier van co-creatie zorgt ervoor dat we de juiste toon vinden om echte vluchtverhalen aan jongeren in een klascontext te vertellen.

Bij de ontwikkeling van ‘Walk in my shoes’ zochten we naar een juist evenwicht tussen spel en sensibilisatietool. Om de juiste snaar bij jongeren te raken rond deze thematiek wilden we zo dicht mogelijk bij hun leefwereld blijven. We geloven dat we de juiste toon gevonden hebben.

Zin om dit spel als eerste te testen in jouw klas?

“Walk in my shoes” wordt officieel in september 2021 gelanceerd. Zin om dit spel te testen in je klas? Neem dan contact op met Nele Bossens: n.bossens@caritasint.be