Jullie schonken meer dan 6 miljoen euro in 2023: dankjewel!

Caritas International België Jullie schonken meer dan 6 miljoen euro in 2023: dankjewel!

De ploeg van Caritas in Marokko gaf onder meer steun aan afgelegen dorpen. © Caritas Maroc

12/02/2024

Dekens in Syrië, containerwoningen in Turkije, warme maaltijden in Armenië, mobiele klinieken in Gaza, akkers herstellen in Niger… het is maar een greep uit de concrete hulp die Caritas bood in 2023. Dat kon alleen dankzij de giften van onze duizenden schenkers. Dankjewel! Vanaf vandaag vind je jouw fiscaal attest in de brievenbus*.

Iets meer dan 6 miljoen euro. Dat is wat duizenden schenkers bijdroegen aan de werking van Caritas International in 2023.

Een deel van die som zamelden we in via de noodoproepen. Jullie reageerden massaal op onze oproepen voor Gaza, Oekraïne, Armenië en de slachtoffers van de aardbevingen in Syrië, Turkije en Marokko. Jullie giften doneerden we aan de plaatselijke Caritas-teams. Want zij weten het best waar, aan wie en hoe het geld kan worden besteed.

© Caritas Jerusalem

Gaza: voedsel, basisartikelen & twee mobiele klinieken

2023 was het jaar waarin de strijd tussen Israël en Hamas weer opflakkerde, en dit keer heviger dan ooit. Aan het einde van het jaar spraken de Verenigde Naties van 21.000 doden in Gaza, onder wie 70% vrouwen en kinderen.

Caritas International steunt al jaren humanitair werk en ontwikkelingsprojecten in Palestina, via de partnerorganisatie Caritas Jeruzalem. Als gevolg van de Israëlische bombardementen na de aanvallen van Hamas op 7 oktober 2023 moest een groot deel van het werk in Gaza worden opgeschort. “Toch kon Caritas Jeruzalem voedsel en basisartikelen regelen voor honderden ontheemden die veiligheid zochten in gebouwen van de Kerk”, zegt Sébastien Dechamps, coördinator Noodhulp bij Caritas International.

Met twee mobiele klinieken verstrekken medewerkers van Caritas Jeruzalem gezondheidszorgen aan de Gazanen. “De klinieken vervangen het ziekenhuis dat Caritas Jeruzalem sinds het begin van de jaren 2000 uitbaat in Gaza-stad en dat moest sluiten door het oorlogsgeweld. De medewerkers van deze klinieken zijn zelf ontheemden uit het gebied, en doen hun werk in uiterst moeilijke omstandigheden”, weet Sébastien Dechamps. Bij de bombardementen in Gaza kwamen ook twee collega’s van Caritas Jeruzalem en leden van hun families om het leven.

Oekraïne: voedsel, hout & psychosociale hulp

Intussen, 2.000 kilometer verder naar het noorden, gaat de oorlog in Oekraïne haar tweede jaar in. Vergeleken met de vorige winter, is er bitter weinig veranderd voor de modale Oekraïner. Met het geld van onze schenkers steunden we de plaatselijke Caritassen in Oekraïne zelf en buurlanden zoals Slovakije. De Caritas-teams bieden materiële hulp zoals voedsel, kleding, brandhout, kolen, hygiëneproducten, cash, … maar ook psychosociale steun. “Die wordt gegeven door Oekraïense psychologen die zelf gevlucht zijn, en dus het best geplaatst zijn om hun landgenoten te helpen”, aldus Sébastien Dechamps.