Grace en Hayatullah vinden nieuwe thuis in opvangcentrum in Scherpenheuvel

Caritas International België Grace en Hayatullah vinden nieuwe thuis in opvangcentrum in Scherpenheuvel

Het opvangcentrum van Caritas International in Scherpenheuvel. - Caritas International

28/10/2022

Verpleegkundige worden in de ouderenzorg. Of ingenieur. Of voetballer. Dat zijn de dromen van Grace (38) en Hayatullah (15), die vertellen over hun leven in het opvangcentrum in Scherpenheuvel en hun ideeën over de toekomst.

Grace

De 38-jarige Grace, afkomstig uit Nigeria, is al sinds 2008 in België. Sinds september 2020 verblijft ze met haar drie kinderen in het opvangcentrum van Caritas in Scherpenheuvel*.

Ik heb een tijdlang in een appartement gewoond maar dat bleek niet vol te houden, en toen zijn we in het opvangcentrum in Scherpenheuvel terechtgekomen”, vertelt Grace. “Dat was in september 2020. Het is niet altijd gemakkelijk om in een opvangcentrum te verblijven. Zelf koken voor de kinderen is hier momenteel niet mogelijk. De kinderen zien hun papa ook heel weinig. Deze plek is wel aangenaam voor mijn kinderen, die hier veel plaats hebben om buiten te spelen.

Soms lukt het Grace om vriendschap te sluiten met andere bewoners van het opvangcentrum. “Maar ook dat is niet altijd zo simpel want velen praten geen Engels”, merkt ze op. “Ik breng heel veel tijd op mijn kamer door, samen met mijn zoontje en mijn twee dochters.

Verpleegkundige worden

Grace zou graag Nederlands leren en een opleiding volgen om verpleegkundige te worden. “Het contact met oudere mensen vind ik heel fijn. Een baan in de ouderenzorg zou ik later zeker zien zitten.

Er zijn natuurlijk momenten dat Grace zich verdrietig voelt. “Maar ja, zo is het leven nu eenmaal. Een bijzondere bezorgdheid heb ik voor mijn zoontje. Hij lijdt aan epilepsie en moet soms naar het ziekenhuis.

Grace hoopt dat haar situatie in orde mag komen. “Mijn drie kinderen zijn allemaal in België geboren“, merkt ze op.

Hayatullah

“Betere wifi zou leuk zijn”

Hayatullah is een Afghaanse jongen van bijna 15. Hij verblijft samen met zijn oudere broer in het opvangcentrum in Scherpenheuvel. Voor een jongen van zijn leeftijd is het belangrijk om makkelijk ‘geconnecteerd’ te kunnen zijn. “De wifi werkt hier niet zo goed, en dat vind ik best lastig“, zegt Hayatullah. “Ik zou ook graag kunnen deelnemen aan meer activiteiten en wat vaker op excursie kunnen gaan.

Met de medewerkers van het opvangcentrum heb ik een goed contact. Geregeld spreek ik hen aan omdat ik iets wil vragen. Zo zou ik dolgraag basketbal willen spelen, en leren boksen zegt me ook wel wat. Mijn voogd zal nog bekijken wat er op dit punt mogelijk is in de streek, bij bestaande clubs.

Voor een jonge, energieke gast als Hayatullah is het leven in een opvangcentrum soms best saai. Maar hij doet zijn best om zijn tijd prettig door te brengen. “Soms teken ik, soms speel ik voetbal. En ik kijk naar series op tv.

Naar school

Hayatullah heeft nu één jaar OKAN-klas erop zitten. Nu is het tijd om naar school te gaan in Aarschot. Een nieuwe etappe in zijn jonge leven.

Ik ben graag in België”, zegt de jongen. “De mensen zijn hier vriendelijk. Nederlands leren vond ik niet zo moeilijk, maar ik durfde al wel eens vergeten om mijn huiswerk te maken.

Wanneer ik papieren krijg, wil ik graag naar Iran reizen om daar mijn mama terug te zien”, legt Hayatullah uit. “Ik wil graag naar school gaan en later universiteit volgen om ingenieur te worden. Het zou een droom zijn om ooit beroepsvoetballer te worden maar of dat ooit kan uitkomen, weet ik niet.

Doe mee!

Wil je kennismaken met de bewoners van het opvangcentrum in Scherpenheuvel en je mee inzetten als vrijwilliger? Dat kan natuurlijk! Hier kan je je interesse melden.

*In het opvangcentrum van Caritas International in Scherpenheuvel verblijven 165 kwetsbare mannen, vrouwen en kinderen die internationale bescherming (asiel) hebben aangevraagd. Deze mensen worden opgevangen en krijgen maaltijden, kleding en medische, sociale en psychologische begeleiding. Ze worden ook geholpen met juridische bijstand, een dagelijks financieel steuntje en beroepsopleiding.