Community sponsorship: een humaan en solidair avontuur. Een getuigenis.

Caritas International België Community sponsorship: een humaan en solidair avontuur. Een getuigenis.

© Isabel Corthier - De onthaalgroep biedt onder andere ondersteuning bij het integratieproces. Myriam doet dit met name door de familie bijna dagelijks Frans te leren.

14/01/2021

Ontmoet Myriam Gabriel. Zij waagde de sprong en werd lid van een onthaalgroep in Beloeil. Het is een lokaal netwerk van geëngageerde vrijwillgers die een Syrische vluchtelingenfamilie ondersteunt bij de opbouw van een leven in België. Een blik op Myriams ervaring met community sponsorship.

Het initiatief van Fedasil, in samenwerking met Caritas International, maakt dit principe van ‘community sponsorship’ mogelijk. Hervestigde vluchtelingenfamilies[1] in België worden verwelkomd door een groep burgers die onder meer zorgen voor accommodatie en ondersteuning voor minimaal één jaar. De drijvende kracht van dit unieke proefproject in België? De solidaire onthaalgroep, waar onder andere Myriam deel van uitmaakt.

In oktober zag je de vluchtelingenfamilie die je begeleidt. Hoe was deze ontmoeting?

Myriam: De aankomst in Zaventem was zeer ontroerend. Ik was er niet bij, maar mijn collega’s praten er nog steeds met veel emoties over. Het gezin – 2 ouders en 4 kinderen – kwam erg moe aan van de reis: 12 uur vanuit Libanon. Ze waren bezorgd en moesten erop vertrouwen, blindelings. Ze wisten namelijk niet waar en bij wie ze zouden belanden, letterlijk en figuurlijk. Gelukkig was de klik er meteen, al van bij de eerste kennismaking en leren we elkaar steeds beter kennen!

>> DOE ZOALS MYRIAM EN WORD ONTHAALGROEP

Met hoeveel zijn jullie?

Myriam: In de dagelijkse ondersteuning zijn we een groep van ongeveer tien mensen: één persoon voor de administratieve ondersteuning; één om de ouders Frans te leren en een groep van vier mensen om te helpen met het huiswerk van de kinderen. Elke dag is er ook iemand die de uitstappen met de familie maakt. Voor de kinderen is er ook de scouts en twee Arabisch sprekende vertalers. We hebben een WhatsApp-groep en ik kan je verzekeren, hij staat niet stil!

Hoe gaan jullie om met de moeilijkheden van de familie?

Myriam: Het zijn eerder vragen dan moeilijkheden. Momenteel zijn We vooral bezig met administratieve aspecten: het OCMW, de kinderbijslag, de inschrijving in het bevolkingsregister, … Van zodra ze in België aankwamen gingen de kinderen naar school, maar er waren gezondheidsproblemen. In het bijzonder had de jongste dochter een tandabces dat haar wang en oog totaal vervormde. Zodra we dit hoorden, gingen we op zoek naar een tandarts van wacht. De vragen waren: Waar breng je ze naartoe? Wie zou daar naartoe gaan? Wie gaat er betalen?

>> LEES OOK:  5 vragen over community sponsorship

Zijn er al vooruitzichten op lange termijn?

Myriam: Op dit moment is de familie op zoek naar stabiliteit, maar ze denken nu al aan de toekomst – vooral professioneel. De moeder was een assistent-verpleegkundige in Libanon en wil de handen uit de mouwen steken. De vader wil ook werken. Hij legde me uit dat hij een metselaar was en dat hij ook andere soorten werk deed in Libanon.

Ze leren Frans en ze zijn verslaafd! Ze doen dit elke ochtend, maar ook ’s middags en ’s avonds. Zodra ik aankom, hebben ze vragen. Beide ouders hebben geen studies kunnen volgen en hopen op een betere toekomst voor hun kinderen. En de kinderen hebben het goed begrepen: ze werken hard op school!

>> LEES OOK: “Als familie onthaald”

Heb je een boodschap voor toekomstige onthaalgroepen?

Myriam: Vertrouw op Caritas. Van onze kant waren we echt goed geïnformeerd en voorbereid. We kregen alle relevante informatie en de communicatie was duidelijk. Dat willen we echt benadrukken! We willen graag dat Caritas heel dicht bij de familie die we opvangen blijft, want er zijn enkele vragen die ze ons misschien niet durven te stellen of zelfs vragen waar ze misschien niet aan denken. Caritas is hierbij echt de noodzakelijke tussenpersoon.

Word zelf ook solidaire onthaalgroep

In heel België zet Caritas zich in om kwetsbare Syrische gezinnen een veilig alternatief en een nieuwe toekomst te bieden. Zonder jouw solidariteit zou dit alles niet mogelijk zijn. Doe zoals Myriam, investeer in de nieuwe toekomst van een vluchtelingengezin door een solidaire onthaalgroep te vormen, en met jouw gemeenschap hun leven te veranderen!

Aarzel niet om je kandidaat te stellen via dit formulier of lees hier meer informatie

Voetnoot :

1

Wereldwijd blijft de meerderheid van de vluchtelingen in gebieden die dicht bij hun land van herkomst liggen. Voor degenen die daar geen bescherming kunnen vinden of die geen vooruitzichten op lokale integratie hebben, vormt hervestiging een duurzame oplossing. Dit programma, dat internationaal wordt aangevoerd door het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR), bestaat uit het overbrengen van mensen die in een ander land een toevluchtsoord hebben gevonden naar een derde land dat hen een permanent verblijfsrecht toekent.

Verwant nieuws