Community Sponsorship: een warm en menselijk avontuur. Een getuigenis.

Caritas International België Community Sponsorship: een warm en menselijk avontuur. Een getuigenis.

De onthaalgroep biedt ondersteuning bij het integratieproces. - © Isabel Corthier

14/01/2021

Myriam Gabriel werd lid van een onthaalgroep in Beloeil,  een lokaal netwerk van geëngageerde vrijwilligers die een Syrische vluchtelingenfamilie ondersteunt bij de opbouw van een leven in België.

Bij Community Sponsorship geeft een groep geëngageerde burgers een warm welkom aan een erkend vluchtelingengezin dat is uitgekozen om zich te hervestigen [1] in ons land.

Deze mensen vormen een ‘onthaalgroep’. Een jaar lang (soms ook wat langer) zorgen ze ervoor dat het gezin zijn weg vindt en zich thuis voelt, zodat het een nieuwe start kan maken. Myriam maakt deel uit van zo’n onthaalgroep in het Waalse Beloeuil.

In oktober ontmoette je voor het eerst de vluchtelingenfamilie die je begeleidt. Hoe was dat?

Myriam: De aankomst in Zaventem was heel ontroerend. Ik was er zelf niet bij, maar mijn collega’s praten er nog vaak over. Het gezin – 2 ouders en 4 kinderen – waren erg moe van de reis: 12 uur vanuit Libanon. Ze maakten zich wat zorgen, want ze wisten niet  waar en bij wie ze zouden belanden. Gelukkig was de klik er meteen! We leren elkaar steeds beter kennen!

>> DOE ZOALS MYRIAM EN START EEN ONTHAALGROEP OP

Met hoeveel zijn jullie?

Myriam: In de dagelijkse ondersteuning zijn we een groep van zo’n tien mensen: één persoon voor de administratieve ondersteuning; één om de ouders Frans te leren en een groep van vier mensen om te helpen met het huiswerk van de kinderen.  Voor de kinderen is er ook de scouts en twee Arabischsprekende vertalers. Samen hebben we een WhatsApp-groepje en ik kan je verzekeren, het staat niet stil!

Hoe gaan jullie om met de moeilijkheden van de familie?

Myriam: Het zijn eerder vragen dan moeilijkheden. Momenteel zijn we vooral bezig met administratie: het OCMW, het groeipakket, de inschrijving in het bevolkingsregister, … Van zodra ze in België aankwamen, gingen de kinderen naar school, maar er waren gezondheidsproblemen. Zo had de jongste dochter een tandabces, dat haar wang en oog totaal vervormde. We zijn meteen op zoek gegaan naar een tandarts van wacht. De ouders wilden weten waar we haar heen brachten en wie dat zou betalen.

>> LEES OOK: Community Sponsorship voor hervestigde vluchtelingen

Zijn er al vooruitzichten op lange termijn?

Myriam: Op dit moment is de familie op zoek naar stabiliteit, maar ze denkt nu al aan de toekomst – vooral professioneel. De moeder was een assistent-verpleegkundige in Libanon en wil graag de handen uit de mouwen steken. De vader wil ook werken. Hij legde me uit dat hij een metselaar was, maar ook andere soorten werk deed in Libanon.

Verder zijn ze verslaafd aan de Frans taal! Ze oefenen elke ochtend, maar ook ’s middags en ’s avonds. Ze overstelpen me met vragen. De ouders hebben niet kunnen studeren en hopen op een betere toekomst voor hun kinderen. En die kinderen hebben het goed begrepen: ze werken hard op school!

>> LEES OOK: “Als familie onthaald”

Heb je een boodschap voor toekomstige onthaalgroepen?

Myriam: Vertrouw op Caritas. Wij waren echt goed geïnformeerd en voorbereid. We kregen alle relevante informatie en de communicatie was duidelijk. Dat willen we echt benadrukken!

Vorm zelf ook een onthaalgroep

In heel België zet Caritas zich in om kwetsbare hervestigde vluchtelingengezinnen een veilig alternatief en een nieuwe toekomst te bieden. Zonder jouw hulp zouden we dit niet kunnen doen. Doe zoals Myriam, en verwelkom een hervestigd vluchtelingengezin.

Stel je kandidaat via dit formulier of lees hier meer informatie

Met de steun van

1

Wereldwijd blijft de meerderheid van de vluchtelingen in gebieden die dicht bij hun land van herkomst liggen. Voor wie daar geen bescherming vindt of geen vooruitzichten op lokale integratie heeft, vormt hervestiging een duurzame oplossing. Dit programma, dat internationaal wordt aangevoerd door het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR), bestaat uit het overbrengen van mensen die in een ander land een toevluchtsoord hebben gevonden naar een derde land dat hen een permanent verblijfsrecht toekent.