11.11.11 vraagt in 2021 om te investeren in een betere wereld

Caritas International België 11.11.11 vraagt in 2021 om te investeren in een betere wereld
04/11/2021

Overal vind je ze, de mensen die elke dag vechten voor een betere wereld. Die strijden voor mensenrechten, die in de bres springen voor het klimaat en op de barricaden staan voor meer democratie. Ze maken het verschil. En 11.11.11 zet ze graag in de spotlights, samen met zijn ledenorganisaties waaronder Caritas International. Ontdek van 1 tot 14 november wat deze voorvechters van hoop en internationale solidariteit drijft, en steun hen in hun strijd.

Pablo van CDES, een partnerorganisatie van 11.11.11 in Ecuador, slaagde erin om het leven van 123 arbeiders op een grote vezelplantage te verbeteren. Deze mensen werken en wonen er in verschrikkelijke omstandigheden: oude en gevaarlijke machines, woonkrotten, geen pensioen of sociale zekerheid een loon nog lager dan het Ecuadoriaanse minimum. Pablo investeert in een betere wereld.

Nadine van ALEF, de Libanese partner van 11.11.11 in Libanon, komt op voor het leven van Syrische vluchtelingen. Bijna 1 miljoen Syriërs verblijven in Libanon, op de vlucht voor een vreselijke oorlog die maar blijft aanslepen. De omstandigheden waarin zij leven, wonen, werken en naar school gaan, laten vaak te wensen over. Daarom pleiten Nadine en haar collega’s van ALEF voor hun rechten. Ze investeren in een betere wereld.

Iedereen kan investeren

Investeren doet iedereen, zegt 11.11.11. “Maar de beste investering is die waar iedereen beter van wordt.”
Daarom roept 11.11.11 in zijn campagne voor 2021 iedereen op mee te bouwen aan een nieuwe solidaire wereld. Een eerlijke en duurzame wereld levert immers niet alleen veel op voor jou, maar ook voor alle generaties na jou. Een gegarandeerd rendement op lange termijn dus!

Ook bij Caritas

Ook bij Caritas hebben we investeerders in een betere wereld.

Zoals Christine Maeseele en Maria Seurinck van De Kerit in Roeselare, bijvoorbeeld. De organisatie strijdt tegen armoede met materiële en sociale hulp, en doorgangswoningen voor daklozen. Omdat ze vinden dat iedereen recht heeft op een waardig leven, vangen de leden van De Kerit voor een jaar een kwetsbaar Syrisch vluchtelingengezin op in één van hun woningen. Dat doen ze via Community Sponsorship: gewone mensen geven een warm welkom aan kwetsbare gezinnen die door de UNHCR zijn uitgekozen om zich te hervestigen in ons land. Ze zoeken voor hen een woning, richten die in en vullen de koelkast voor de eerste dagen. De komende maanden zorgen de onthaalgroepen ervoor dat de gezinnen hun weg vinden en zich thuis voelen, zodat ze een nieuwe start kunnen maken. “Ze kunnen zelfstandig wonen maar zijn toch omringd met een groot en divers netwerk”, zegt Maria enthousiast.

>> LEES OOK: Een solidaire onthaalgroep voor Syrische vluchtelingen: “Ik heb er zelf ook veel deugd van.”

Ook de inwoners van Ruyigi, een provincie in het oosten van Burundi, investeren in een betere wereld. Onder meer door de impact van de klimaatcrisis zijn bijna alle families in deze landelijke regio voedselonzeker. Lange periodes van droogte en hevige regenbuien wisselen elkaar af. Ze veroorzaken overstromingen en vernietigen landbouwgewassen en wegeninfrastructuur. Maar de inwoners van Ruyigi blijven niet bij de pakken zitten. Met de steun van Caritas International Belgium en Caritas Ruyigi (SOPRAD) herbebossen ze kale gebieden met diepgewortelde boomsoorten die de heuvels beschermen tegen stortregens en erosie. In het Mpungwe-gebergte herbebosten ze zo meer dan 200 hectare waardoor een plantenbarrière is ontstaan die water vasthoudt en bodembewegingen voorkomt. “We zijn in actie geschoten toen we de problemen in de omgeving zagen”, zegt Venant die een plantenkwekerij leidt. “We hebben gezien hoe snel we tot een woestijn komen.

>LEES OOK: De boerenbevolking in Burundi en de klimaatopwarming

Investeer mee

Ook jij kan meebouwen aan een betere toekomst. Doe een gift op het online platform of op het rekeningnummer BE30 0000 0000 1111. Voor meer informatie over andere evenementen en acties surf naar: https://11.be