Een onthaalgroep voor vluchtelingen: “Ik heb er zelf ook veel deugd van.”

Christine Maeseele toont hun toekomstige appartement aan een Syrische gezin. © ABSL De Kerit

26/11/2020

Je hart tonen voor mensen op de vlucht: het zit in grote en kleine gebaren van mensen, zoals de medewerkers van vzw De Kerit in Roeselare. Eind oktober verwelkomden ze als onthaalgroep een hervestigde Syrische vluchtelingenfamilie. Het begin van een hartverwarmend avontuur. Laat je inspireren door Maria en Christine, twee sleutelfiguren in dit burgerengagement.

“Toen de familie mij zag in de luchthaven van Zaventem kwam ze meteen naar me toe”, vertelt Christine Maeseele. “We waren heel emotioneel.” De onthaalgroep waarvan ze deel uitmaakt, vangt Wafaa Alibrahim en haar kinderen op via Community Sponsorship. Het is een initiatief van Fedasil, toevertrouwd aan Caritas International.[1] In de hoofdrol? Lokale gemeenschappen en onthaalgroepen.

Een vluchtelingenfamilie opvangen, dat doe je niet alleen

Het kwetsbare gezin van Wafaa vluchtte voor de oorlog in Syrië en zocht een toevluchtsoord in een vluchtelingenkamp in Libanon. Het gezin had geen toekomstperspectief. Via Community Sponsorship kwam het in Roeselare terecht bij het 11-koppige team van vzw De Kerit.

>> LEES OOK: Meer informatie over Community Sponsorship

De vzw is de onthaalgroep. De leden ontfermen zich niet alleen over de huisvesting van de familie, maar begeleiden haar ook bij grote en kleine vragen over haar nieuwe leven in België.

Caritas International België Een onthaalgroep voor vluchtelingen: “Ik heb er zelf ook veel deugd van.”Een groepsfoto van de onthaalgroep – © VZW de Kerit

“Ons doel is om mensen in armoede te ondersteunen tot ze op eigen benen kunnen staan”, motiveert Maria Seurinck, coördinatrice van De Kerit. Deze organisatie strijdt tegen armoede in Roeselare door materiële en sociale hulp te bieden, en door doorgangswoningen beschikbaar te stellen voor daklozen. Vanuit de overtuiging dat iedereen recht heeft op een waardig leven, maken ze een van hun woningen voor een jaar vrij voor het vluchtelingengezin. Als contact- en vertrouwenspersoon gaat Christine dagelijks langs, maar ze benadrukt het belang van de groep: “Je kan dit niet alleen, door de hulp en de kennis van anderen kan ik hen beter helpen.”

Lokale ondersteuning voor een succesvolle integratie

Naast de onthaalgroep wordt ook de volledige gemeenschap betrokken bij de ondersteuning van de vluchtelingenfamilie. “Het gezin moest bij aankomst twee weken in quarantaine, en dus deed ik de boodschappen”, vertelt Christine. “Omdat ik de eetgewoonten van de gezinsleden niet ken, vroeg ik aan een Syrische vrouw uit de buurt om mee te gaan. Ook een Arabischsprekende vriend van De Kerit bood zijn hulp aan. Hij ging al langs om bijvoorbeeld uit te leggen waar de halalwinkels zijn, en welke producten het goedkoopst zijn in de winkel. We schakelen hem soms ook in als tolk. Zo’n mensen heb je nodig”, vindt ze.

>> RICHT EEN ONTHAALGROEP OP

“Dat de vluchtelingenfamilie zelfstandig woont maar toch goed omringd is met een groot en divers netwerk, is de meerwaarde van Community Sponsorship”, zegt Maria enthousiast. “Want De Kerit is een dynamische organisatie die in contact staat met de reguliere hulpverlening, solidaire bewoners van Roeselare, maar ook inwoners die hetzelfde traject hebben doorlopen als deze familie. Voor elke vraag is er dus wel iemand die een antwoord weet.”

Van Syrië naar Belgie: een nieuwe toekomst

‘Wat wil ik later worden?’ is een vraag waarover de kinderen van Wafaa nu opnieuw kunnen fantaseren. “Ze hebben zowel in Syrië als in Libanon in angst geleefd. Ze kwamen er niet buiten en gingen niet naar school. Toen ze hier arriveerden, vroegen de kinderen meteen wanneer ze naar school konden gaan.”.

>> LEES OOK: Community Sponsorship: een warm en menselijk avontuur. Een getuigenis.

Deel uitmaken van een onthaalgroep is veel meer dan enkel een woning aanbieden. Het is de vluchtelingenfamilie de weg wijzen naar een gepaste school voor de kinderen, naar de arbeidsmarkt, naar een eigen woning op termijn, naar overheidsinstanties, … “Ik heb er zelf ook veel deugd van”, glundert Christine. “Je geeft weer betekenis aan het leven van vluchtelingen. En tegelijk leer je je eigen leven te relativeren.”

Maak zelf ook deel uit van een onthaalgroep

In heel België zet Caritas zich in om kwetsbare, hervestigde vluchtelingengezinnen een nieuwe toekomst te bieden. Zonder de warme inzet van de onthaalgroepen zou dat niet lukken. Doe zoals Christine en Maria, en vorm samen met je netwerk een onthaalgroep voor een vluchtelingengezin. Meer informatie.

Stel je kandidaat via dit formulier.

Met de steun van :

1

De meeste vluchtelingen wereldwijd verblijven in de regio van hun thuisland. Voor wie ook daar niet de nodige bescherming of integratieperspectieven krijgt en onmogelijk naar huis kan terugkeren, biedt hervestiging een duurzame kans. Via deze procedure, onder leiding van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties (UNHCR), worden vluchtelingen overgebracht naar een derde land dat zijn akkoord gaf voor het verlenen van een duurzaam verblijfsrecht.