Caritas International België “Wij lijden onder de aanwezigheid van illegale Israëlische nederzettingen” #MadeinIllegality

In Palestina worden landbouwers geconfronteerd met geweld en vele onrechtvaardigheden.

28/06/2022

Fareed Taamallah, een Palestijnse boer, getuigt over de impact van de illegale nederzettingen op zijn dagelijks leven. Hij roept de Europese burgers op om solidair op te staan tegen het geweld en het onrecht waarvan hij en zijn gemeenschap het slachtoffer zijn geworden.

“Mijn boerderij heeft amandel-, vijgen- en olijfbomen, waarvan sommige wel 700 jaar oud zijn,” legt Fareed Taamallah uit, een Palestijnse boer uit het dorp Qira op de Westelijke Jordaanoever.

Een dagelijks leven van aanvallen, diefstal en onrechtvaardigheid

“Vandaag hebben we te lijden onder de aanwezigheid van illegale Israëlische nederzettingen, waarvan de meeste zijn gebouwd op land dat toebehoort aan Palestijnse gemeenschappen,” klaagt hij.

Hij beschrijft zijn dagelijks leven: “Boeren krijgen geen toegang tot hun land dat grenst aan de nederzetting. De kolonisten vallen ons aan en stelen onze landbouwgewassen.”

De kolonisten vallen ons aan en stelen onze landbouwgewassen.

Fareed Taamallah, een Palestijnse boer uit het dorp Qira

Bronnen van schendingen en oneerlijke handel

Fareed: “De onrechtvaardige verdeling van water door de Israëlische autoriteiten maakt dat we te weinig water hebben om onze planten te irrigeren.” En het gaat nog verder: “Wij worden geconfronteerd met beperkingen bij de uitvoer van onze landbouwproducten, terwijl de nederzettingen in Europa een vrije en aantrekkelijke markt vinden. Dat moedigt hen aan om zich land te blijven toe-eigenen en uit te breiden.”

Soldaten vallen Palestijnse boeren lastig.

#MadeinIllegality: teken om handel met Israëlische nederzettingen te verbieden!

“We hopen dat Europa stopt met het importeren van producten uit de nederzettingen door wetten uit te vaardigen die dit verbieden,” besluit Fareed, waarmee hij herinnert aan het doel van het Europees Burgerinitiatief (ECI), dat op 21 februari 2022 werd gelanceerd.

Door het burgerinitiatief te ondertekenen,

• vraag je de EU om het internationaal recht en de mensenrechten consequent toe te passen, ook in haar handelsbetrekkingen.
  • eis je dat de EU een einde maakt aan de handel met illegale nederzettingen in alle bezette gebieden, met inbegrip van de bezette Palestijnse gebieden en de illegale Israëlische nederzettingen.
  • geef je de EU te kennen dat je niet langer het risico wil lopen via je aankopen medeplichtig te zijn aan de kolonisatie van en het geweld tegen Palestijnse gemeenschappen en anderen.

Als het ECI erin slaagt binnen een jaar 1 miljoen handtekeningen te verzamelen, zal het de Europese Commissie dwingen concrete maatregelen in die richting te bespreken. De Belgische regering heeft reeds besloten de kwestie te bestuderen.

Maak deel uit van de verandering en teken de petitie voor Fareed en vele anderen zoals hij.

Verwant nieuws