Ward Tanghe over het vluchtelingenkamp Bidi Bidi in Oeganda

Caritas International België Ward Tanghe over het vluchtelingenkamp Bidi Bidi in Oeganda
04/07/2017

“We moeten vermijden dat de volgende generatie Zuid-Soedanezen een verloren generatie wordt”, stelt Ward Tanghe, verantwoordelijke voor Zuid-Soedan bij Caritas International. In een video geeft hij meer uitleg over de situatie in het vluchtelingenkamp Bidi Bidi in Oeganda en onderstreept dat 70% van de bevolking van het kamp kinderen en jongeren zijn.

Ward Tanghe, verantwoordelijke voor Zuid-Soedan bij Caritas International

Ter plaatse in Oeganda, Ward Tanghe :

Context

In maart 2017 roepen de Verenigde Naties en de Zuid-Soedanese overheid de hongersnood uit in Unity State. Daar, maar ook in andere staten van het land, is het Caritasnetwerk actief. Hand in hand met de lokale Caritasorganisaties biedt ons wereldwijde netwerk voedselhulp, zaden, landbouwwerktuigen, water en hygiënekits. Waar mogelijk, zetten we onze landbouwprogramma’s voort en werken we aan vredesopbouw.

Caritas in Bidi Bidi

Caritas ondersteunt ook Zuid-Soedanese vluchtelingen net over de grens in Oeganda, in het Bidi Bidi kamp. Het kamp werd onderverdeeld in 5 zones en Caritas kreeg van de Verenigde Naties de opdracht om ervoor te zorgen dat de inwoners van zone 2 en 3 in hun eigen voedsel kunnen voorzien. Dit programma is complementair met de voedselbedeling van de Wereldvoedselorganisatie die niet langer toereikend is. Wij bereiken hier 40.000 mensen met onze verdeling van werktuigen en zaden, maar ook met technische opleidingen.

Uw hulp, steeds welkom

Achter dit menselijke drama gaan honderdduizenden vluchtelingen schuil. Hun verhalen lees je in het artikel “Afrika: hulpacties op kruissnelheid” of het verhaal van Joseph, een van de 270.000 vluchtelingen die deze laatste maanden in het Oegandese Bidi Bidi vluchtelingenkamp is aangekomen.

Om op dergelijke crisis een humaan en gepast antwoord te bieden, zijn bijkomende middelen nodig. Uw hulp blijft  van onschatbare waarde.