Rwanda: voedselhulp is nu het dringendst

Caritas International België Rwanda: voedselhulp is nu het dringendst

Caritas - Djalia en haar man Jafari thuis: “We houden van wat we doen en de landbouw houdt ons in leven, ook al is het niet gemakkelijk. Maar we zijn bereid om er al onze energie in te stoppen.”

07/04/2021

Wist je dat het met de economie in Rwanda beter ging en de ongelijkheid op de terugweg was? En toch. De laatste jaren dalen de armoedecijfers minder snel. Door corona raakt de oogst van kleine boeren niet meer tot op de markt. En het klimaat krijgt kuren, ook daar: in het regenseizoen zijn er elk jaar zware overstromingen; en in juni, juli en augustus valt alles letterlijk droog. Zó droog dat er soms geen eten meer is. Twee Rwandese families vertellen meer over hun dagelijks leven.

Daria : “Als we maar een watertank hadden”

“Een paar jaar geleden kon mijn gezin zonder problemen leven van de landbouw, maar de laatste zes jaar is dat veranderd. De oogsten vallen tegen door het schrijnend gebrek aan water. Voor de groenten die we kweken, hebben we alleen maar een kleine bron die heel weinig water geeft en in het droge seizoen zelfs helemaal droog valt.” Daria Mukamana is 55 en moeder van zeven kinderen van wie er zes nog thuis wonen. Twee van die kinderen zijn afgestudeerd, maar vinden geen werk.

Caritas International België Rwanda: voedselhulp is nu het dringendst©Caritas – Daria Mukamana met één van haar dochters, een scène uit hun dagelijks leven.
Voor Daria en haar famille zou een watertank veel problemen verhelpen. “Met een watertank die genoeg regenwater kan opslaan, kunnen we genoeg groenten verbouwen om mijn gezin eten te geven en om groenten te verkopen op de markt. Ook het geld van die verkoop hebben we nodig om uit de problemen te raken.”

>>IK HELP DARIA OM TE BOUWEN AAN HAAR TOEKOMST EN AAN DIE VAN HAAR FAMILIE

Jafari : “Door corona konden we niet meer naar grote markten”

Djalia Mukamugema (60) en Jafari Nyirimbuga (65) hebben samen zes kinderen die nog thuis zijn. De oudsten zoeken werk en iedereen helpt ondertussen met het werk op de boerderij. Jafari: “In onze moestuinen telen we vooral groenten, maar ook bonen, maniok en zoete aardappelen”, vertelt Jafari.

“Zelf hebben we geen landbouwgrond. Dus moeten we altijd velden huren. Normaal hebben we aan onze groenten genoeg om thuis te eten en om geld te verdienen door groenten te verkopen op de markt. Maar door corona konden we vorig jaar niet meer naar grote markten gaan, waardoor onze productie nog slechter verkocht dan anders.”

Al het geld dat het gezin verdient, gaat nu naar de pacht van de akkers. “Daardoor hebben we nu niets meer over voor zaaigoed en voedsel. Vooral terwijl we op de nieuwe oogst wachten, zou voedselhulp ons enorm helpen. Om de droge maanden door te komen en om ons te reorganiseren voor een nieuw seizoen.”

Zorg je er mee voor dat er bij Daria, Jafari en hun gezin nog eten op tafel komt?

Help de Rwandese boeren en hun kinderen om de droge maanden door te komen. Het is nu dat we samen hongersnood in juni, juli en augustus kunnen tegenhouden.

• Met 62 euro help je het gezin van Daria of van Jafari met eten tot hun volgende oogst. Die voedselhulp is nu het dringendst.
  • Met 33 euro geef je de boerenfamilies een pakket zaai- en plantgoed. Dan kunnen ze ui, biet, wortel, bonen of courgette planten voor eigen gebruik. Een belangrijke stap naar duurzame voedselzekerheid, ook na de droge periode.
  • Met 164 euro geef je een boerenfamilie een watertank cadeau. Een systeem om in het regenseizoen samen water van de daken te bufferen voor het droge seizoen. Dat water is nodig voor de akkers. En dus voor jarenlang geslaagde oogsten.

Caritas International ondersteunt 4.000 kwetsbare landbouwgezinnen in de bisdommen Byumba en Kigali. Met jouw steun help je die gezinnen om helemaal zelf in hun eigen onderhoud te voorzien. Stel vandaag nog een levensreddend gebaar. Van harte bedankt voor jouw solidariteit. Dank je wel voor jouw gift op BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3975 Rwanda”.