Straatarm Oeganda helpt mensen op de vlucht uit DR Congo

Caritas International België Straatarm Oeganda helpt mensen op de vlucht uit DR Congo

Caritas International - Bernard Masika met zijn moeder en zijn kinderen. Benjamin is de jongen in het midden met de oranje broek.

08/07/2021

Bernard Masika (35) is een van de 120.000 Congolezen die al als vluchteling opgevangen worden in Kyangwali, Oeganda. Hij vluchtte met zijn moeder, vrouw, vier kinderen en pleegzoon vanuit Noord-Kivu over het Albertmeer naar Oeganda. Een overtocht van zo’n 30 kilometer, peddelend in een prauw. Hoewel ze zelf erg arm zijn, doen de Oegandezen wat ze kunnen om de vluchtelingen menswaardig en gastvrij op te vangen.

Iets na hun aankomst in Kyangwali is zijn vrouw – de moeder van de kinderen – gestorven door een bloedvergiftiging die in Kyangwali niet goed behandeld kon worden. Vier kinderen verloren hun mama. Toch vangt hun gezin nog een weeskind op.

Een solidaire familie, ondanks alles

“We krijgen hulp van het Wereldvoedselprogramma van de VN, maar daarmee alleen redden we het niet”, vertelt Bernard. “Omdat we een weeskind opvangen, Benjamin, erkent Caritas ons als pleeggezin. Daarvoor krijgen we extra hulp. Caritas doet er ook alles aan om ons wat ruimte te geven om groenten te kweken in de buurt van ons huis.”

Benjamin is 8 jaar. Hij woonde als vluchteling samen met zijn gezin in de Centraal-Afrikaanse Republiek, maar ook daar moest hij vluchten voor het geweld. Zijn ouders werden vermoord en Benjamin slaagde erin terug te komen naar Kivu. Bernard had zijn ouders goed gekend en besloot om voor Benjamin te zorgen. Het jongetje had geen familie meer in het dorp en vertrok dus samen met het gezin van Bernard naar Oeganda.

>>HELP MENSEN OP DE VLUCHT ZOALS BERNARD EN ZIJN FAMILIE

Een nieuwe toekomst opbouwen in Oeganda

De nederzetting voor vluchtelingen in Kyangwali ¬ aan de overkant van het Albertmeer op de grens tussen DR Congo en Oeganda ¬ verwacht binnenkort 60.000 mensen zoals Bernard en zijn familie. Ineens wordt Kyangwali dan een ‘stad’ met 180.000 inwoners.

Geen klassiek ‘vluchtelingenkamp’ dus, want de Oegandezen doen er alles aan om al die vluchtelingen – 60% zijn kinderen – menswaardig en gastvrij op te vangen. Oeganda is het grootste gastland voor vluchtelingen in Afrika. En dat terwijl de Oegandezen het zelf niet breed hebben. 40% van hen leeft in armoede.

Hoe arm de mensen in Oeganda ook zijn, ze helpen waar ze kunnen. Doe zoals de Oegandezen. Help de meest kwetsbare vluchtelingen uit DR Congo.

>>DOE EEN GIFT

HOE MAAKT JOUW GIFT HET VERSCHIL?

Help mee. Doe een gift via ons online betalingsplatform of op rekening BE88 0000 0000 4141 met de mededeling ‘4010 Oeganda’.

Verwant nieuws