Burundi heeft dringend voedsel nodig om de hongermaanden te overleven

Isabel Corthier - Achter hun brede glimlach schuilt een bikkelhard bestaan voor Claudine, Jonas en hun vier kinderen van 11, 9, 7 et 4 jaar.  Nu moeten ze de hongermaanden zien door te komen.

29/08/2021

Een gevulde maag en een dak boven je hoofd. Hoe eenvoudig kan het zijn? Het zijn zaken waar velen onder ons allicht niet wakker van liggen. Claudine en Jonas en hun vier kinderen liggen er wél wakker van. Dag na dag, jaar na jaar. Nu de bikkelharde hongermaanden voor de deur staan, hebben ze niet genoeg te eten. Hoe trachten zij te overleven?

Tijdens het droge seizoen groeit er weinig of niets. Groenten verkopen lukt niet: alles wat ze oogsten, eten ze zelf op.  “We gaan werken op de akkers van anderen om wat geld te verdienen. Maar dat brengt niet genoeg op, in plaats van twee keer per dag, eten we nu alleen nog ’s avonds”, licht Claudine hun overlevingsstrategie toe.  “Als de bonen op zijn, eten we de bladeren van de bonenplanten”, zegt Jonas. De hongermaanden die volgen op de droogteperiode, zijn bikkelhard: het zijn minstens 3 maanden waarin er weinig of geen eten is.

>>GEEF EEN MAAND ETEN

Zich beschermen tegen de gutsende regen

In Ngara, een dorpje in het noordwesten van Burundi, wonen Jonas en zijn familie. Ze hebben een dak boven hun hoofd. Maar op hun huisje liggen oude dakpannen. Daarom is het dak zo lek als een zeef. Als het maandenlang stortregent, is het behelpen met plastic zakken in de gaten, met bananenbladeren of met een plastic zeil op het dak. Bij hevige regenbuien kruipen ze onder een kapotte paraplu… in hun huis. Hun kleren stoppen ze in zakken. Hun spullen beschermen ze met bananenbladeren tegen het vocht. Ze graven kanaaltjes in de vloer van het huis om het water af te voeren naar buiten. Zo gaat dat bij heel wat Burundese gezinnen.

Caritas International België Burundi heeft dringend voedsel nodig om de hongermaanden te overleven©Isabel Corthier – In het regenseizoen zitten Claudine, Jonas en hun vier kinderen binnen in huis onder een kapotte paraplu om toch een béétje droog te blijven.

Regen, hagel en onweer maken alles kapot. Elk jaar opnieuw. Ook in huis kunnen ze niets droog houden: groenten verrotten, kleren beschimmelen, mensen worden ziek. “In het regenseizoen maakt binnen of buiten soms bijna geen verschil. Als we ons dak waterdicht kunnen maken, kunnen we rustig slapen als het regent. Een dak boven je hoofd verandert je hele leven.”

>>GEEF EEN DAK ALS BESCHERMING TEGEN DE GUTSENDE REGEN

Zich wapenen tegen de hongermaanden

De bitterharde maanden, die van de honger staan voor de deur: september, oktober en november. Claudine et Jonas hebben al hard gewerkt om hun oogst te redden van noodlottige aardverschuivingen als het stortregent in het regenseizoen. Ze hebben terrasplateaus aangelegd. Zo kan alle grond en de oogst niet meer in één keer wegspoelen.

Caritas International België Burundi heeft dringend voedsel nodig om de hongermaanden te overleven©Isabel Corthier – Sommige gezinnen kregen al een geitje. Andere hopen nog een dier te krijgen. Voor de gezinnen is een geit een ware zegen.

Jonas zegt ook nog: “We telen maïs, bonen en taro. Maar onze oogst is al na één maand op. Met een geitje zouden we al uit de miserie geraken. Mijn oogst heeft mest nodig. En mijn kinderen en mijn vrouw zouden de melk kunnen drinken. Mijn buurman Benoît heeft een koe: zijn gezin kan goed eten. Ik moet voor eten gaan werken op het veld van andere boeren.”

>>GEEF EEN GEIT VOOR EEN DUBBELE OOGST

Overleven komt op de eerste plaats

Zoals het gezin van Claudine en Jonas leven er duizenden gezinnen in de heuvels van Burundi. Ouders die voor verscheurende keuzes staan: “Als we ons stukje grond verkopen, kunnen we een dak betalen om droog te zitten. Maar dan hebben de kinderen honger.” School of eten? Een dak of oogst? Vluchten of proberen te overleven? Het zijn onmenselijke dilemma’s. Mensonwaardig. Samen kunnen we daar iets aan doen. Jij en Caritas International. Geef aan die gezinnen voedsel en hoop.

• Voor 21 euro geef je een Burundees gezin een hele maand eten om de hongermaanden door te komen.
  • Voor 41 euro*, geef je een Burundees gezin een geitje cadeau: goed voor extra mest, extra oogst en extra inkomen. En met de geitenmelk krijgen de kinderen gezonde vitamines binnen.
  • Voor 77 euro*, geef je een Burundees gezin een waterdicht dak om zich te beschutten tegen de gutsende regen.

Met jouw steun kunnen we eten en een dak geven. Dat is van levensbelang. Doe een online gift of op BE88 0000 0000 4141 met de mededeling « 4050 Burundi ».

*

Van je gift krijgt je tot 45% terug. Voor giften vanaf 40 euro per jaar krijg je volgend jaar een fiscaal attest. Daarmee krijg je van je 40 euro tot 18 euro terug via de belastingen.

Verwant nieuws