Na school bijleren om bij te benen

Caritas International België Na school bijleren om bij te benen

Isabel Corthier

02/09/2019

Ook in Libanon begint binnenkort een nieuw schooljaar. Voor heel wat kinderen loopt deze terugkeer echter niet van een leien dakje. Wie kampt met leerproblemen, armoede, een vluchtverleden of nog andere moeilijkheden, kan niet altijd volgen op school. Om ervoor te zorgen dat ook deze kinderen alles uit hun talenten kunnen halen, zette Caritas Libanon het After School Programma op. Myrna Chamieh, al van sinds het begin verantwoordelijk voor het programma, geeft toelichting.

Het After School programma, wat is dat precies?

Caritas International België Na school bijleren om bij te benen

Myrna Chamieh: “Het programma bestaat uit meerdere luiken, waaronder hulp bij huiswerk en bijles, vooral voor talen. De kinderen komen elke schooldag na de les: van 15.30u tot 17.30u. Via de andere luiken focussen we op bescherming van de kinderen en hun rechten: We organiseren bewustmakingssessies over de rechten van kinderen, voor zowel ouders als kinderen, doorverwijzing naar medische centra voor opvolging van psychologische problemen, workshops, uitstapjes en educatieve kampen in de vakantie. Vrije tijd is immers iets dat veel van deze kinderen missen in hun thuissituatie.

De leerkrachten zijn heel gemotiveerd. Ze volgen zelfs de punten van de kinderen op school op, om te zien hoe ze evolueren. Ik noem hen vrijwilligers, omdat ze niet veel betaald krijgen. Ik hou van de solidariteit en samenhorigheid die er is. Sommige oudere kinderen die zelf het programma volgden, komen nu vrijwillig meehelpen op kamp.”

Hoe is dit educatieve programma ontstaan?

Myrna: “Het begon in 2005 in een arme wijk van Beirut, als een pilootproject om kinderarbeid en uitbuiting tegen te gaan. We stelden vast dat 1 op de 4 kinderen vroegtijdig de school verliet en zonder diploma ging werken. We wilden meer kinderen op school houden.

Nu loopt het project in zes scholen: drie in buitenwijken van Beirut, één in Tripoli, één in Zahle en één in het Zuiden, dicht bij de Israëlische grens. In totaal kunnen er ongeveer 500 kinderen tussen de 6 en 16 jaar les volgen.”

Wie komt in aanmerking voor de bijlessen?

Myrna: “De kinderen moeten aan meerdere criteria voldoen. Hebben ze leerstoornissen, zijn ze ooit afgehaakt, zijn de ouders ongeletterd, wonen ze op elkaar gepakt: daar kijken we naar. Dat zijn de criteria die belangrijk zijn, niet hun land van herkomst of hun godsdienst.

In het begin waren het de scholen en parochies die kinderen naar After School doorverwezen, maar nu doet de mond-tot-mondreclame haar werk. De aanvragen voor inschrijvingen komen van overal. In de zes scholen is er elk jaar een wachtlijst. De nood is er, we moeten dit programma verderzetten. Het is heel belangrijk voor de toekomst van Libanese en Syrische kinderen.”

Vandaag is het After School programma een succes. Maar het krijgt niet genoeg subsidies van de overheid en zonder de hulp van schenkers, zal het de deuren moeten sluiten. De fondsen zijn op, de lessen beginnen in oktober, de kinderen kijken ernaar uit. Help een kind met leerproblemen in Libanon en schenk een toekomst. DOE VANDAAG NOG EEN GIFT op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 of via ons online platform.