Dringend nood aan drinkbaar water voor de Menja in Ethiopië

Caritas International België Dringend nood aan drinkbaar water voor de Menja in Ethiopië

JBCS/Caritas International

22/02/2019

“We moeten uren door het bos trekken om water te halen waar de hele familie ziek van wordt,” dit is de harde realiteit voor Mamite Demisse. Zoals vele anderen in haar bevolkingsgroep, kampt ze met een wurgend tekort aan drinkbaar water. Maar duurzame oplossingen zijn mogelijk, vandaag, samen met jou.

Mamite heeft drie dochters en een kleinzoon. Haar man kan niet meer werken. Zij zorgt in haar eentje voor de hele familie. “Drinkwater halen is een enorm karwei. De vrouwen moeten er twee uur voor door het bos trekken en lopen het risico om onderweg verkracht te worden. Het water is bovendien vuil en een bron van ziektes. We zullen zo blij zijn als we zuiver water hebben en niet meer door het bos moeten,” getuigt ze.

7.500 Menja kampen met een wurgend tekort aan drinkbaar water

De Menja zijn een kleine en heel kwetsbare bevolkingsgroep, die door de meerderheid uitgesloten en verstoten wordt. De Menja wonen in afgelegen gebieden, waar amper basisvoorzieningen zijn. Voor hun levensonderhoud zijn ze afhankelijk van wat het bos biedt, maar er zijn alsmaar minder bossen in Ethiopië. Om te overleven doen ze klusjes of verkopen ze brandhout en houtskool, maar dat brengt niks op: ze leven in extreme armoede.

En alsof dat nog niet erg genoeg is: In Jimma kampen nu zo’n 7.500 Menja met een wurgend tekort aan drinkbaar water. Ze moeten water halen uit bronnen die niet veilig zijn. Ze moeten dat water drinken, ermee koken en er zich mee wassen. De risico’s kunt u zich inbeelden. De weerstand van de meeste Menja is al niet hoog, en water drinken dat niet veilig is, kan ze ernstig ziek maken. Voor kinderen en ouderen is het ronduit gevaarlijk.

Laten wij samen zorgen dat de Menja veilig water hebben

Caritas staat klaar om de hoogste nood te lenigen. We zorgen ook voor een duurzame oplossing: een compleet systeem van watervoorziening. Help ons alstublieft aan de nodige fondsen, en we zetten dit actieplan direct in gang:

• We schermen de bronnen af, zodat de dieren er niet bij kunnen, en zorgen ervoor dat er geen afval in terechtkomt.
  • We geven de kanalen die van de bronnen naar de kraantjes leiden een betonnen bedding, zodat er geen water wegsijpelt in de bodem.
  • We bouwen een bassin om de was in te doen. En toiletten.
  • We tonen de mensen hoe ze door een betere hygiëne gezond blijven.
  • We gebruiken opslagbekkens om een watervoorraad aan te leggen, zodat er ook bij droogte voldoende water is.

Neem deel aan dit waardevol en broodnodig project

Investeer samen met ons in het waterproject in Jimma en help de Menja. Het budget is 51.000 euro. Als 750 mensen ieder 68 euro[1] geven, kunnen we dit project snel en volledig realiseren. Je geeft uiteraard wat je wilt. Elke gift is welkom.

Wat we eventueel extra ophalen, gaat naar andere levensreddende water- en voedselprojecten van Caritas. Jouw gift is altijd goed besteed!

Hartelijk dank voor je steun!

1

Met je gift van 68 euro ben je zeker van jouw volgende fiscaal attest. Je krijgt daarmee tot 45% van je gift terug. Caritas krijgt jouw 68 euro voor de mensen in nood, voor jou komt dat dan op 37,40 euro.