Cycloon Idai: update uit Mozambique

Caroline Brennan/Caritas

04/04/2019

“Mensen slapen rechtopstaand omdat er anders geen plaats is.” Rita Farriya zit in de schaduw van een boom in de Muda-Mufo school in het district Nhamatanda. Ze zocht er haar toevlucht nadat cycloon Idai haar huis verwoestte. “Op de dag van de overstromingen kwamen we naar hier. Het dak is van ons huis geblazen. Onze kleren zijn weg. Alles is weg”.

Meer dan 110.000 huizen en 711.000 hectare landbouwgrond: vernield of overstroomd als gevolg van de cycloon Idai. Het officiële dodentol staat op 518 en bij meer dan 1.000 mensen werd cholera vastgesteld. Het gaat niet goed in Mozambique, maar het Caritasnetwerk werkt de klok rond om de overlevenden bij te staan.

Voedselpakketten voor meer dan 2.000 families

Caritas Beira is bezig met het uitdelen van voedselpakketten voor 1.940 families. Hier zie je wat in de voedselpakketten zit.

• 2 liter olie
  • 3 kg suiker
  • 25 kg rijst
  • 7 kg bonen
  • 1 kg zout
  • Zeep

Caritas International België Cycloon Idai: update uit Mozambique

Tot nu toe kregen al 650 families in Beira een pakket en werden er 100 uitgedeeld in het district Caia. In Zambezia kregen 200 families voedsel van Caritas Quelimane. Caritas Chimoio deelde voedselhulp uit in 3 scholen in het district Dombe.

Scholen als plaatsen om te leren en te leven

“Toen ik op school aankwam, was het erger dan gedacht: zoveel water! We waren in paniek: de klassen stonden onder water. Waar moesten de leerlingen zitten?” Veronica Mavundo is leerkracht in hart en nieren. Haar school is vernield, maar ze wil blijven les geven, al is dat niet gemakkelijk. “Al ons lesmateriaal stond onder water. We hebben geen borden, geen mappen of kaarten. Buiten lesgeven is moeilijk, maar het is een nieuwe ervaring die we moeten aandurven.”

De Muda-Mufo School in Nhamatanda district

Scholen dienen ook als opvangcentrum voor mensen wiens huis vernield werd, zoals Antonio Fernando, een 30-jarige vader van drie kinderen. “Sommige mensen konden zwemmen, maar de overstromingen zorgden voor zware waterstromen die mensen en dingen meenamen – dat hadden we niet verwacht,” zegt hij. “We hadden problemen om over het water te geraken, veel mensen sliepen in bomen. Mijn huis is weg. Zoveel mensen hier verloren hun huis. We hebben geen huis meer, en geen eten.”

Caritas International België Cycloon Idai: update uit Mozambique

Jouw gift maakt het verschil

Het Caritasnetwerk zet alles op alles om zoveel mogelijk mensen met hulp te bereiken. En daarvoor hebben we jouw hulp nodig! Doe een gift en stuur zo noodhulp op naar Antonio, Veronica, Rita en de vele andere overlevenden van cycloon Idai.