Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden

Deze vrouw en haar kind werden opgevangen in een Caritas-noodpost in Polen net over de grens. - Caritas Polen

02/03/2022

“Mensen willen weg, out, het land uit”, vertelt Tetiana Stawnychy van Caritas Oekraïne. “Anderen vluchten westwaarts, omdat ze denken dat ze daar veiliger zijn. Ze zijn met honderdduizenden, en straks met miljoenen.” Om de vluchtelingen op te vangen, draait het Caritas-netwerk in Oekraïne én de buurlanden op volle toeren.

Opvang in de buurlanden

Caritas Polen, Caritas Hongarije, Caritas Tsjechië, Caritas Moldavië, Caritas Slovakije, Caritas Roemenië: aan hun kant van de grens vangen ze de Oekraïners op die gevlucht zijn voor het oorlogsgeweld. Elke dag worden de wachtrijen aan de grenzen langer. “Aan de Poolse grens is die nu al 40 kilometer lang”, weet Ireneusz Krause, voorzitter van Caritas Polen. Omdat de mannen in Oekraïne het land niet uit mogen, staan er voornamelijk vrouwen en kinderen aan te schuiven. “Ze zijn uitgeput. Samen met de Poolse autoriteiten en heel veel vrijwilligers doen we wat we kunnen om zoveel mogelijk Oekraïense burgers te helpen. Ze zijn met honderdduizenden, en het zullen er nog veel meer worden.”

Help de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Doe vandaag nog een gift via ons online giftenplatform of op BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “4147 Oekraïne”.

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden ‘Goraca herbata’: ‘warme thee’, in een noodhulppost van Caritas Polen net over de grens. – Caritas Polen

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden© De wachtrijen aan de Poolse grens worden met de dag langer. – Caritas Polen

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden© Een treinstation net over de Poolse grens: de treinen vanuit Oekraïne zitten overvol. – Caritas Polen

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlandenMensen vluchten met al wat hen dierbaar is. – Caritas Polen

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden© Een noodhulppost van Caritas in Polen, net over de grens. De Oekraiëners die hier aankomen, zijn uitgeput en hongerig. – Caritas Polen

Een hart onder de riem in Oekraïne

Aan de Oekraïense kant van de grens steken medewerkers en vrijwilligers van Caritas Oekraïne de handen uit de mouwen. Ze proberen het wachten in de rij een beetje draaglijker te maken voor de vluchtelingen. “We zetten tentjes op waar mensen zich wat kunnen opwarmen en iets warms kunnen eten en drinken”, zegt Tetiana Stawnychy. “We bieden ook psychosociale opvang. Deze mensen zijn zo bang, zo in paniek.”

Caritas Oekraïne helpt niet alleen aan de grens, maar overal in het land. Want van overal in Oekraïne slaan mensen op de vlucht. Caritas vangt hen op in centra waar ze iets te eten en te drinken krijgen, kunnen overnachten en zich wassen. De kinderen kunnen er spelen en tekenen, en praten met iemand. Het zijn plaatsen waar de mensen op krachten kunnen komen voor ze de vaak gevaarlijke tocht voortzetten.

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlanden Caritas in Oekraïne: in de opvangplaatsen kunnen vluchtelingen die op doorreis zijn even op krachten komen. – Caritas Oekraïne

Maar niet iedereen kan of wil vluchten. In de steden schuilen de mensen in de metro en kelders. “In de schuilplaatsen zie je een grote samenhorigheid onder de mensen”, zegt pater Vyacheslav Grynevych, directeur van Caritas Spes in Oekraïne. “Humor houdt ons recht.” Zelf vangt pater Vyacheslav ook 37 vrouwen en kinderen op in een schuilplaats aan zijn kerk. “Sommigen brachten hun parkiet, hond en kat mee. Het is hier een kleine zoo.”

Intussen wordt het wel erg moeilijk om aan eten te geraken in Kiev. “De stad is op slot, we mogen meestal niet naar buiten”, zegt hij. “Gisteren mochten we wel de deur uit om naar de winkel te gaan, maar veel winkels zijn leeg. Het is belangrijk dat er humanitaire corridors openblijven.”

Op veilige plaatsen in Oekraïne worden schuilplaatsen voor vluchtelingen op doorreis ingericht – Caritas Oekraïne

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlandenMedewerkers en vrijwilligers van Caritas in Oekraïne. “We proberen niet te veel na te denken en ons werk te doen”, zegt voorzitster Tetiana Stawnychy. – Caritas Oekraïne

Solidariteit vanuit het buitenland

Caritasorganisaties in het buitenland, en ook Caritas International België, doen noodoproepen om geld in te zamelen voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. “De hulp stroomt toe van overal”, zegt Tetiana Stawnycy. “We zijn dankbaar voor de steun van onze Caritas-partners en alle mensen van goede wil uit het buitenland. Het doet goed om te weten dat we er niet alleen voor staan in deze vreselijke oorlogssituatie”.

De Oekraïners leven van dag tot dag. “De situatie is erg gespannen. Maar we proberen niet te veel na te denken en ons werk te doen. Want mensen helpen, dat geeft hoop.” Maar toch. “Als dit voorbij is, zal het nog lang duren voor de wonde bij de Oekraïners geheeld zal zijn.”

>LEES OOK: Hulp aan Oekraïne: vragen en antwoorden

Samen met ons kunt ook u nu zorgen voor meer overlevingskansen. Want in Oekraïne gaat het nu om leven en dood. Uw levensreddend gebaar is ook een hartverwarmende blijk van internationale solidariteit: u laat de slachtoffers in Oekraïne voelen dat ze er – ondanks alles – niet alleen voorstaan.

Caritas International België Caritas-netwerk draait op volle toeren in Oekraïne én buurlandenDekens, dekens, dekens. Want in Oekraïne is het barkoud. – Caritas Oekraïne

Doe vandaag nog een gift via ons online giftenplatform of op BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “4147 Oekraïne”. Want alleen met úw steun kunnen we nu meteen het verschil maken. Onze noodhulp is dringend.

Als antwoord op deze noodsituatie hebben Caritas International en de zes andere leden van het 12-12 Consortium een gezamenlijke oproep tot solidariteit gelanceerd onder de naam Oekraïne 12-12. Deze oproep zal ons hopelijk in staat stellen de meest kwetsbare mensen te bereiken.