Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Silvia Mazzocchin/Caritas Oostenrijk - Bekijk de onderstaande videogetuigenissen van vrijwilligers die zich engageren om mensen getroffen door de explosie te helpen.

26/08/2020

Na de twee explosies op dinsdag 4 augustus in Beiroet, de hoofdstad van Libanon, is de omvang van de ramp inmiddels duidelijk. De autoriteiten tellen nu meer dan 180 doden en duizenden gewonden. Veel straten en gebouwen zijn zwaar beschadigd. Naar schatting verloren 300.000 mensen hun huis en zijn nu dakloos. Toch is de solidariteit groot in deze chaos! Ontdek in de volgende beelden de hulp die geboden wordt.

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Gebouwen, straten en ziekenhuizen zijn verwoest. “Vanuit materieel oogpunt veroorzaakte de explosie in 15 seconden effecten die vergelijkbaar zijn met 15 jaar burgeroorlog. Dat zegt genoeg”, zegt Sébastien Dechamps, verantwoordelijk voor Caritas’ programma’s in het Midden-Oosten.

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Onmiddellijk na de ramp engageerde Caritas Libanon zich – samen met ongeveer 100 jonge vrijwilligers – om de gewonden te helpen en hen snel van essentiële noodhulp te voorzien. Voor de camera delen de overlevenden Elias, Tony, Theresia en Sahar, vrijwilligers van het eerste uur, hun indrukken met jou vanuit de verwoeste straten van Beiroet.

>> IK DOE EEN GIFT VOOR DE OVERLEVENDEN

Na de explosies en ook nu nog helpt het medisch personeel van Caritas Libanon, onze lokale partner, de getroffen mensen. Hier, met een mobiele kliniek.

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Een team van hulpverleners, verpleegkundigen en psychologen is ter plaatse om hen verzorging en een luisterend oor te bieden.

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Bewoners van de verwoeste stad kregen ook voedselpakketten.

En water.

Caritas International België Beiroet: solidariteit in actie en in beeld

Jouw steun voor de getroffen families maakt een verschil. Door Caritas in Libanon te steunen via Caritas International, geef je ze het gevoel dat ze niet alleen zijn, dat ze niet aan hun lot worden overgelaten.

En nu?

Na de noodsituatie stevent Libanon af op een onzekere toekomst, die door de nieuwe lockdown ten gevolge van Covid-19, nog ingewikkelder wordt. Maar één zekerheid blijft: Caritas staat altijd aan de kant van de meest kwetsbaren. We zullen hen nu helpen, we zullen hen later helpen, en hen begeleiden bij de wederopbouw van hun leven.

Ook jij kan hen bijstaan. Doe een gift zodat we de zwaar getroffen mensen in Libanon snel kunnen helpen. Steun de overlevenden van de explosie via ons online platform of op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling “3911 Libanon”.

Beeldopname voor video door Silvia Mazzocchin/Caritas Oostenrijk.

Fotoverslag van Caritas Libanon.