Uw geschenk voor families in Niger

Caritas International België Uw geschenk voor families in Niger

Isabel Corthier

26/09/2018

Een geschenk dat in zes maanden tijd verdubbelt en na een jaar verdrievoudigt? Als je het in de wei ziet staan, zou je het misschien niet direct zeggen, maar een geitje is een wonderlijk cadeau. Het kweekt vlot, heeft weinig verzorging nodig en gedijt goed in een heet klimaat. Kortom: een geitje is een ideaal geschenk voor een familie in Niger.

“Ons dorp kreeg 60 geitjes en 4 bokken”, vertelt Mariama. “Ik was bij de gelukkigen die twee geitjes kregen. Vroeger hadden we geen dieren. Nu kunnen we hun melk gebruiken, ook voor pasgeboren baby’s van wie de moeder nog niet direct moedermelk kan geven. We zijn tevreden.”

Vooruit met de geit

Van de melk maken vrouwen ook boter en kaas om op de markt te verkopen. En de mest van de geitjes zorgt voor een betere en grotere oogst — en dus voor eten op het bord en voor een inkomen. Met een geitje schenkt u een enorme rijkdom aan mensen die nu vaak niks te eten hebben.

Families die een geitje krijgen, raken verrassend snel uit het slop. De oogst is groter, de boerderijen groeien, de mensen gaan handel drijven, investeren in onderwijs voor hun kinderen en in hun eigen toekomst.

Een solidariteitsketen

Na twee jaar worden de geitjes doorgegeven aan een andere familie, die nog geen geitje heeft. De lammetjes die intussen geboren werden, mag de eerste familie houden. “Werkt heel goed,” legt Mariama uit. “Voor mij is het een keten van solidariteit waarmee we elkaar kunnen helpen.”

En ook u kunt helpen! Voor €45 schenkt u een mama en haar kinderen al 2 geitjes. Doe vandaag nog een gift, en maak het verschil voor vrouwen zoals Mariama.