Maak kennis met twee lopers van de 20 kilometer door Brussel

Caritas International België Maak kennis met twee lopers van de 20 kilometer door Brussel

Mathieu (links) en Nicolas (rechts), twee lopers van Caritas International. Schiet samen met hen uit de startblokken op de 20 km door Brussel!

27/02/2020

Op 31 mei loopt er voor de derde keer een team van Caritas International mee met de 20 km door Brussel. Deze keer lopen ze voor families op de vlucht in Oost-Congo. Hier maak je alvast kennis met Nicolas Lieutenant en Mathieu Gombault: twee van de vele sympathieke sportievelingen die het Caritasteam rijk is!

“Het is een uitdaging, iedereen moedigt je aan, dus er komt ook wel wat druk bij kijken. Maar het is vooral belangrijk om ervan te genieten,” zo beschrijft Nicolas de 20 km door Brussel. Al sinds het ontstaan van het Caritasteam maakt hij er deel van uit, en ook Mathieu is niet aan zijn proefstuk toe. Hij beaamt dat meelopen met de 20 km vooral heel leuk moet zijn. “Al ben ik toch ook wel een beetje competitief,” glimlacht hij.

Lopers in plaats van auto’s

“Het heeft wel iets om te lopen door de straten van Brussel, die anders volledig worden ingenomen door auto’s,” zegt Nicolas. “Het is wel belangrijk om er rekening mee te houden dat lopen op straat anders is dan bijvoorbeeld in een bos. De schokken zijn harder.”

Mathieu heeft vooral ervaring met lopen in de natuur. In september liep hij nog meer dan 40 kilometer aan de Opaalkust van Noord-Frankrijk en hij droomt van de marathon van de Mont Blanc. “Ik zou nooit marathons lopen in andere steden, maar de 20 kilometer door Brussel is voor mij toch iets speciaals. Brussel is mijn geboortestad,” zegt hij.

>> LOOP DE 20 KM SAMEN MET NICOLAS EN MATHIEU

Teamspirit en sfeer

Mathieu en Nicolas zetten zich in voor Caritas tijdens de 20 km, maar ook de rest van het jaar. Mathieu begeleidt jonge vluchtelingen in hun eerste stappen naar een zelfstandig leven, Nicolas is verantwoordelijk voor de projecten van Caritas International in Niger. Op professioneel vlak kruisen ze elkaar niet zo vaak, maar op sportief vlak des te meer.

“Het is tof om voor een project van Caritas te lopen en voor en na de wedstrijd tijd door te brengen met collega’s,” zegt Mathieu, die ook trainingen wil organiseren voor collega’s in het team van Caritas.

>> VORM OOK EEN LOOPGROEPJE MET VRIENDEN OF COLLEGA’S

Nicolas gaat regelmatig lopen tijdens de middagpauze. “Het is goed om al op voorhand eens 20 kilometer te lopen,” weet hij. “Maar er de tijd voor vinden is moeilijker, zeker nu ik binnenkort vader van een tweeling word.”

Toch is er een groot verschil tussen een training en de dag zelf, vindt Mathieu. “Door de sfeer merk je bijna niet dat het 20 kilometer ver is,” zegt hij. “Er zijn fanfares, supporters… je wordt als het ware mee vooruit getrokken door de massa.”

Aansluiten bij het team?

Sympathisanten, schenkers, collega’s, vrijwilligers… laat je meevoeren tijdens de 20 km door Brussel en sluit je aan bij het team van Caritas! Of je nu ervaring hebt of niet, deze sportieve en solidaire uitdaging is er voor iedereen! Inschrijven kan hier.

Je kunt ook lid worden van het team door de lopers te steunen. Maak kennis met hen op ons sponsorplatform en kies aan wie je jouw steun wil geven.

Er is ook Facebookevenement voor de 20 km door Brussel met Caritas. Stel er gerust jouw vragen of deel er jouw ervaringen.