Caritas International België Luc Van Haute volgt François Cornet op als algemeen directeur bij Caritas International

“Ik begin aan mijn job op een moment dat we de strategie moeten vernieuwen en bijschaven”, zegt de nieuwe algemeen directeur van Caritas International, Luc Van Haute. – © Caritas International

18/12/2023

Luc Van Haute is vanaf januari 2024 de nieuwe algemeen directeur van Caritas International, als opvolger van François Cornet. Hij wil de organisatie voort ontwikkelen én aanpassen aan de veranderende omgeving. Zijn voorganger François pleit ervoor om ‘de ziel van Caritas’ te koesteren en die als een belangrijke troef zien. Een gesprek met Luc en François.

De nieuwe algemeen directeur, Luc Van Haute, deed veel ervaring op in de wereld van media en communicatie. In de voorbije 15 jaar was hij actief in de non-profitsector, onder meer als directeur bij Stichting tegen Kanker en Oxfam Wereldwinkels. Op het terrein was hij actief als regionaal coördinator bij 11.11.11 voor de DR Congo, Rwanda en Burundi. In de afgelopen vier maanden draaide Luc intern al mee om de wissel van de wacht voor te bereiden.

Luc wist al langer, ook bijvoorbeeld door zijn werk bij 11.11.11, dat Caritas International een solide organisatie is. “Caritas heeft een grote impact op het vlak van de opvang van mensen die internationale bescherming vragen, ontwikkelingssamenwerking en humanitaire hulpverlening. Onze projecten zijn vaak vernieuwend en steeds uitermate zinvol in onze samenleving. Ze maken echt een verschil voor de mensen die we ondersteunen. Alleen moeten we hierover nog beter communiceren met de buitenwereld zodat het brede publiek ons werk nog meer naar waarde zal schatten.”

Aanpassen aan de context

Caritas International had een hele meerjarenstrategie uitgewerkt die in 2024 op haar einde loopt. “Ik begin aan mijn job op een moment dat we de strategie moeten vernieuwen en bijschaven. In tien jaar tijd is er heel wat veranderd in de wereld.”

“De onrust in de wereld is fel toegenomen. Zowel politiek, economisch als ecologisch. Dit zal ongetwijfeld een grote impact hebben op de keuzes van vluchtelingen. Zowel de overheden als Caritas zullen hier antwoorden moeten op vinden, en dat in een nogal moeilijk economisch klimaat.”

“We vertrekken vanuit een sterke en gezonde organisatie met heel gemotiveerde teams zodat ik de toekomst met erg veel vertrouwen tegemoet zie”, zegt Luc. “Onze raad van bestuur speelt een sterk ondersteunende rol en is erg betrokken, wat ongelooflijk belangrijk is. Ik vind het geweldig wanneer er nog nieuwe dingen te ontwikkelen zijn en wanneer je activiteiten en projecten kan versterken, in een geest van participatief management en met inspraak van alle teams.

Liefde voor de natuur

Luc is niet alleen directeur maar ook een mens. Hij heeft drie dochters en één kleindochter. “Daar gaat veel tijd naar toe, en het geeft me ook veel vreugde. Het bos is onze achtertuin. Mijn vrouw en ik gaan er vaak wandelen met onze twee Mechelse schepers. We reizen ook graag, onlangs trokken we nog een maand met een kampeerwagen door Spanje.”

“Caritas International is een organisatie met een ziel. Het is essentieel om die kwaliteit te koesteren”, vindt François Cornet, die weldra met pensioen gaat. – © Caritas International

François Cornet blikt terug

Na een lange loopbaan als bankier werd François Cornet in 2015 algemeen directeur van Caritas International. Daar wilde hij vooral ten dienste staan van de organisatie en alle projecten. “Ik heb alleszins mijn best gedaan om zo te werken”, legt hij uit.

“Vroeger hadden we hier diensten die eerder als eilandjes naast elkaar bestonden. De diverse teams kenden elkaar nauwelijks. Het was mijn betrachting om meer interactie te creëren en tot een echte Caritas-dynamiek te komen. “Ik ben trots op alles wat onze teams doen en realiseren”, onderstreept François

Zijn jaren bij Caritas International resulteerden tot andere inzichten. “Ik weet nu hoe noodzakelijk het is om solidair te zijn met anderen en de wereld. Caritas is veel meer dan een gewone ngo: een organisatie met een ziel. Het is essentieel om die kwaliteit te koesteren. Mijn opvolger, Luc, heeft dat al gemerkt en ook hij zal zeker in de ban van die spirit raken.”

Luc en François wensen jullie samen Zalig Kerstmis en een Gelukkig Nieuwjaar.
Fijne feestdagen en een goede overgang van 2023 naar 2024!