Het water trekt weg, de hulp stroomt toe

Caritas International België Het water trekt weg, de hulp stroomt toe

© Antoine Sottiaux 2021 – De watersnood trof de provincies Luik, Luxemburg, Vlaams- en Waals-Brabant. In Pepinster, provincie Luik, is de schade enorm.

20/07/2021

Nu het water wegtrekt, zoeken de getroffenen van de overstromingen tussen het puin en het slijk de stukjes van hun hun leven weer bij elkaar. Op deze Dag van Nationale Rouw denken we aan de slachtoffers, de mensen die het leven lieten, de vele vermisten en hun vrienden en familie. Het lokale Caritas-team en mensen die door Caritas worden of werden bijgestaan,  helpen de getroffenen aan voedsel, onderdak en bij het schoonmaken. Ook jij kan helpen. Steun de slachtoffers op BE 88 0000 0000 4141 of via ons online betalingsplatform.

Hel van een dag

Donderdagochtend rond 11u kregen wij van de brandweer het bevel om de kantoren in de Rue des Prémontrés te verlaten. De kans was groot dat de Maas zou overstromen”, vertelt Stéphan Lux van het lokale Caritas-team in Luik. “We hebben toen beslist om twee gezinnen te evacueren die op de gelijkvloerse verdieping aan de oevers van de Maas woonden. Gelukkig konden we ze onderbrengen in twee andere leegstaande huizen, hoger gelegen in de stad. We hebben met wat matrassen moeten zeulen, wat spieren gerold, en wat breinbrekers opgelost. Maar uiteindelijk verliep alles vlot en bleven we goed gezind.

>>MAAK KENNIS MET ONS TEAM IN LUIK

Het was een lange nacht… maar de Maas kwam uiteindelijk niet uit zijn bedding. Niet in het centrum van Luik, noch in de wijk Saint-Léonard. Zo bleven onze gezinnen gespaard en konden we ze vrijdag rond 13u opnieuw naar huis brengen. Helaas zijn nogal wat collega’s wél persoonlijk getroffen. De schade is vooral materieel, en voor sommigen aanzienlijk. De collega’s die in het centrum wonen moesten hun huis verlaten, andere collega’s kampten met flink ondergelopen woningen.

Lokaal Caritas-team met éxtra versterking

Het Caritas-team en de families waren geweldig“, vertelt Stéphan. “Ze bleven kalm, hielden het hoofd koel en waren superefficiënt. In dit hele avontuur kregen we bovendien nog extra hulp van de NBMV’s (niet-begeleide minderjarige vluchtelingen).”

De samenhorigheid is groot, en van overal stroomt hulp toe. Het lokale Caritas-team, versterkt door de mensen die door Caritas worden bijgestaan (of die Caritas in het verleden heeft bijgestaan), gaat deze week naar de meest getroffen gebieden om een handje te helpen. Op het programma: schoonmaken en voeding uitdelen. Caritas stelt ook een gebouw ter beschikking aan wie getroffen is door de watersnood.

>> Ook jij kan helpen. Steun de slachtoffers op BE 88 0000 0000 4141 of via ons online betalingsplatform.

Met dank aan Antoine Sottiaux voor de foto’s. Meer van zijn werk vind je hier: www.antoinesottiaux.eu