Gezinshereniging… Hoe begin ik eraan?

Caritas International België Gezinshereniging… Hoe begin ik eraan?

© Isabel Corthier

20/02/2018

De procedure voor gezinshereniging is behoorlijk complex en verschilt per situatie. Hieronder vind je de verschillende manieren om met je procedure te starten en enkele handige bronnen die je kunnen verderhelpen.

Corona update

Omwille van de heersende coronapandemie en de beschermende maatregelen die momenteel van kracht zijn, ziet Caritas International zich verplicht haar activiteiten aan te passen.

Ben je op zoek naar informatie over gezinshereniging? Wens je een aanvraag in te dienen na de lockdown? Heb je vragen? Wij blijven bereikbaar maar alleen per telefoon (02 229 36 11), via het onderstaande formulier, of per e-mail (rfgh@caritasint.be). Onze groepsinformatiebijeenkomsten worden voor onbepaalde tijd geannuleerd. De sociale dienst in Sint-Joost kan je pas op 03/05/2020 terug ontvangen.

Word je al begeleid door Caritas en heb je vragen? We blijven beschikbaar. Je kan jouw maatschappelijk werker bellen, contact met ons opnemen per telefoon (02 229 36 11) of per e-mail (rfgh@caritasint.be).

Een visumaanvraag? Het spijt ons je te moeten informeren dat het momenteel niet meer mogelijk is om een visum aan te vragen bij de Belgische ambassades in het buitenland, aangezien de meeste kantoren ook gesloten zijn.

De stappen

Stap 1 : een infosessie

Om te beginnen, nodigen we je uit een Franstalige infosessie te volgen. Je krijgt er meer informatie over de algemene voorwaarden voor gezinshereniging en alle praktische aspecten. Iedereen die Frans spreekt is welkom! Inschrijven kan door langs te komen op onze permanentie: van maandag tot vrijdag van 8.30u tot 11.30u en 13.30u tot 15.30u, in de Liefdadigheidstraat 43, 1210 Brussel.

Stap 2 : individuele begeleiding

Woon je in Vlaams-Brabant, Brussel, Waals-Brabant of Limburg en word je nog niet begeleid voor gezinshereniging? Dan kan je bij Caritas individuele begeleiding krijgen. Hiervoor vul je het formulier hieronder in.

Bronnen

Ik wil individuele begeleiding
Is dit je eerste contact met Caritas? Indien ja, maak dan een afspraak via het formulier hieronder. Gebruik dit formulier ook om individuele begeleiding aan te vragen nadat je een infosessie hebt gevolgd.

Jouw contactgegevens

Contact van je voogd (als je nog geen 18 jaar bent)

Jouw profiel

Heb je een infosessie bij Caritas gevolgd?*
Bijvoorbeeld: erkende vluchteling, subsidiaire bescherming, Belgische, EU-burger,...
Met wie wilt u zijn en waar zijn uw familieleden nu? Geef hun relatie, leeftijd en land (bijvoorbeeld: 14-jarig meisje, Burundi).

Nog opmerkingen?

Heb je nog andere informatie of eventuele opmerkingen die je wilt meedelen?

Envoi

VISA ON WEB

Een online visumaanvraag is voor veel mensen een moeilijke taak. Hieronder vind je een video waarin sociaal assistente Marie uitlegt hoe je het doet. In het screenshot ernaast zie je waar je jouw dossiernummer kunt vinden, klik erop om het groter te zien.

Hoe gebruik ik visa on web?

Waar kan ik mijn dossiernummer vinden?

Handige links

Zoek je meer informatie? Deze sites kunnen helpen!

Verwant nieuws