Fiscale attesten: nu in jouw brievenbus

Caritas International België Fiscale attesten: nu in jouw brievenbus

Tommy Trenchard - Caritasmedewerkers in Beni, Congo, maken voedselpakketten klaar

20/02/2020

Een trouwe toeverlaat bij het invullen van de belastingbrief en een hartverwarmende herinnering aan al het moois dat je al hebt helpen waarmaken: de fiscale attesten zijn verstuurd[1]. En alweer blijkt dat ook in 2019 schenkers zoals jij het verschil hebben gemaakt voor heel veel mensen. Jij bracht noodkits, schonk voedsel en plantte hoop voor de overlevenden van zware crisissen.

“Ze moesten hun boerderij verlaten”, vertelt Donal Reilly, een Caritasmedewerker die na de doortocht van de cycloon Idai twee overlevenden ontmoette in Beira, een van de zwaarst getroffen zones in Mozambique. “Ze verhuisden naar een betonnen gebouw in de buurt, maar dat begon af te brokkelen. Ze brachten een nacht door op het dak, een andere in een boom. Tijdens de ramp moesten José en Louise hun kinderen van 2, 7 en 13 jaar wakker houden zodat ze niet in het water zouden vallen.”
>> LEES OOK: Cycloon Idai: een nieuw soort ramp?

Humanitaire crisissen, menselijke steun

Als niet enkel je grond, huis en bezittingen, maar ook je menswaardigheid is weggespoeld, dan is elke steun hartverwarmend. Hoe groot een ramp ook is, hoe zwaar de bevolking ook getroffen is: altijd zie je mensen opstaan die mee de lasten dragen, de pijn verzachten, hulp bieden. Dankzij haar schenkers kan Caritas in noodsituaties onmiddellijk ingrijpen.

Aan mensen die hun hele hebben en houden kwijt geraakten door geweld of natuurrampen, gaf jij essentiële noodhulp: dekens, tentzeilen, hygiënekits, voedselpakketten en drinkbaar water. Dankjewel om voor hen klaar te staan toen wij aan de alarmbel trokken. Ze vinden dankzij jouw steun hun menselijke waardigheid terug.

Jouw warme steun in cijfersCaritas International België Fiscale attesten: nu in jouw brievenbus

>> IK HELP VANDAAG NOG MET EEN GIFT

Noodfonds om onmiddellijk te kunnen reageren

Het noodlot is onvoorspelbaar. Het slaat toe, maar niemand weet wanneer. Wat we wel allemaal weten, is dat noodhulp zijn prijs heeft. Bij rampen maken wij direct zo’n 60.000 euro vrij voor de basisbehoeften van de slachtoffers. Die som moeten we altijd in reserve hebben.

Onze reserves houden we bij in een noodfonds. Met een gift aan het noodfonds kun je vandaag al hulp verzekeren in de rampen van morgen. Spring jij samen met ons in de bres voor de meest kwetsbaren?

Jouw onmiddellijke hulp redt levens. Doe een gift voor ons noodfonds, via ons online platform of op BE 88 0000 0000 4141, met in de mededeling “noodfonds”.

1

Heb jij in 2019 40 euro of meer geschonken, maar geen fiscaal attest ontvangen? Neem dan zeker contact op met Davy De Witte, medewerker fondsenwerving. Je kunt hem bellen op het nummer 02 431 00 72 of mailen naar d.dewitte@caritasint.be.

Verwant nieuws