Digitale leeromgeving voor leerkrachten krijgt vorm!

Caritas International België Digitale leeromgeving voor leerkrachten krijgt vorm!
22/04/2022

Onze digitale leeromgeving staat in de steigers! We zullen er leerkrachten secundair onderwijs ondersteunen bij de thema’s migratie, vluchtelingen, diversiteit en mediawijsheid. In het najaar van 2022 delen we het resultaat met iedereen. Maar in afwachting geven we jullie al graag een update.

WAAR ZIJN LEERKRACHTEN NAAR OP ZOEK?

Sinds januari 2021 verzamelen we met Other Talk – Teaching Migration informatie om een zicht te krijgen op de noden in het secundair onderwijs rond de thema’s migratie, vluchtelingen, diversiteit en mediawijsheid.

We lanceerden onder andere een vragenlijst, samen met onze partner IOM, waarin er gepolst werd naar wat leerkrachten écht verwachten van educatief materiaal rond deze thema’s. We vroegen ook hoe zij zelf het liefst ondersteund worden om zo gesprekken te kunnen aangaan in de klas en op school. Op basis van de resultaten van onze vragenlijst en dankzij de input van individuele leerkrachten die hiervoor tijd vrijmaakten, gingen we aan de slag!

EEN DIGITALE LEEROMGEVING?

Uit de resultaten van onze bevraging blijkt dat een digitale leeromgeving dé manier is om leerkrachten te ondersteunen. Je kan kiezen welke module je bekijkt, waar en wanneer je wilt, via je laptop, tablet of smartphone. Wij zijn al maanden aan de slag om de gratis digitale leeromgeving voor jullie klaar te stomen! Er komen verschillende onderwerpen aan bod, met praktische tips en interactieve lesmethodes. We gaan onder andere dieper in op wat migratie is en wat het precies betekent om “deel uit te maken van de samenleving”. Jullie zullen meer zicht krijgen op het mediagebruik van jullie leerlingen of op welke manier je in dialoog kan gaan binnen maar ook buiten de klas, met collega’s en ouders van leerlingen. Wie wil, kan zich telkens verder verdiepen dankzij kwalitatieve achtergrondinformatie. Voor de inhoud wordt zowel nieuw materiaal ontwikkeld als gebruik gemaakt van bestaand materiaal. Dit in samenwerking met experten en deskundige organisaties.

Aangepast aan jouw noden!

We willen natuurlijk dat onze digitale leeromgeving zoveel mogelijk leerkrachten kan ondersteunen. Daarom blijft onze vragenlijst openstaan tot het einde van het schooljaar. Deel ze dus gerust met zoveel mogelijk collega’s en vrienden die in het secundair onderwijs staan! Jouw mening blijft dus welkom en je maakt nog altijd kans op gratis educatief materiaal uit ons aanbod of een workshop in jouw klas!

Heel erg bedankt aan iedereen die de vragenlijst al invulde en wilde deel uitmaken van een focusgroep.

BLIJF OP DE HOOGTE

Wil je op de hoogte blijven van dit project? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Een vraag over dit project? Neem contact op met Ellen Vandamme via e.vandamme@caritasint.be

Other Talk – Teaching Migration wordt ontwikkeld in samenwerking met IOM. Dit project kadert binnen het Other Talk-programma. Other Talk is een driejarig programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen, en wil nuance brengen in het gepolariseerde migratiedebat in Vlaanderen. Om dat te doen zet Other Talk zich in op 2 belangrijke domeinen: het onderwijs en het middenveld. Meer info over wat wij met Caritas International doen binnen Other Talk kan je hier lezen.

Verwant nieuws