Coronavirus: impact op gezinshereniging?

Caritas International België Coronavirus: impact op gezinshereniging?

Isabel Corthier - Infosessies, individuele afspraken,... De begeleiding van Caritas bij gezinshereniging gaat door, maar past zich aan de huidige gezondheidssituatie aan. (2018)

06/04/2020

Het Coronavirus heeft een enorme impact op onze levens en jobs. Ook op het gebied van gezinshereniging. We noemen hier, voor jou, de belangrijke veranderingen die van kracht zijn.

“Op dit moment is het onmogelijk om een visum voor gezinshereniging aan te vragen”, zegt Marie Vandendriessche, maatschappelijk werkster bij Caritas International. “Alle kantoren die verantwoordelijk zijn voor de behandeling van visumaanvragen (zoals VFS of TLS) zijn voor onbepaalde tijd gesloten.”

>>LEES OOK: Coronavirus: blijven helpen, ondanks de epidemie

Geen aanvragen bij de ambassades

De Belgische ambassades in het buitenland behandelen op dit moment geen visumaanvragen. Bovendien zijn deze aanvragen alleen mogelijk voor mensen die kunnen aantonen dat ze een essentiële reis moeten maken naar België. “De Belgische ambassades in het buitenland houden zich nu vooral bezig met het helpen van in het buitenland gestrande Belgen”, voegt Marie eraan toe.

Dienst Vreemdelingenzaken geeft meer uitleg over de concrete gevolgen voor de gezinsherenigingsprocedure.[1]

Nog vragen? Wij zijn er!

Als je vragen hebt of zich zorgen maakt over je dossier en de termijn voor het indienen ervan (12 maanden voor een persoon met een vluchtelingenstatus, de meerderheid voor een NBMV,…), aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.  Onze diensten blijven beschikbaar per telefoon (02 229 36 11) of per e-mail (rfgh@caritasint.be).

“We wensen jullie allemaal veel succes”, besluit Marie.

Gevolgen voor de gezinshereniging volgens DVZ : hier.