Caritas International, lid van de VEF

Caritas International België Caritas International, lid van de VEF

© Isabel Corthier / Caritas International

16/01/2019

Op onze website, in ons magazine of in onze brieven heb je het zeker al gelezen: “Caritas onderschrijft de ethische code van de VEF”. Maar wat betekent dit nu concreet voor jou en voor ons?

De Vereniging voor Ethiek in de Fondsenwerving (afgekort tot VEF) is een vereniging die ijvert voor meer transparantie en gedragsregels van ngo’s in hun relaties met schenkers. Caritas International is al jarenlang lid en heeft een vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur.

Hoe werkt de VEF?

De vereniging heeft een ethische code opgesteld waaraan haar leden zich moeten houden. De code behandelt enkele aspecten in gebieden waar de wet niet tussenkomt:

• noodzakelijke documenten en publiciteit om de transparantie van de rekeningen te garanderen;
  • duidelijkheid over waar het geld naartoe gaat en respect voor wat de schenker wil;
  • kwaliteit van de boodschappen en respect voor de menselijke waardigheid;
  • respect voor de privacy;
  • relaties met derden.

Voor onze schenkers vertaalt dit zich concreet in het recht op kwaliteitsvolle informatie en bescherming van jouw gegevens (ook beoogd door de “GDPR”). Bovendien bepaalt de VEF ook de verplichting om jaarlijks te informeren over de bestemming van de ingezamelde fondsen.

Jouw vrijgevigheid in transparantie en veiligheid

Wij beperken ons niet tot de verplichting om je minstens een keer per jaar te informeren, maar communiceren regelmatig over de projecten die met en dankzij jou werden verwezenlijkt. Dit doen we via ons trimestrieel magazine en deze website, maar ook via onze sociale media en nieuwsbrieven. Een keer per jaar publiceren we ook een jaarrapport met financiële en operationele gegevens. Deze gegevens zijn ook beschikbaar op verschillende portalen, zoals dat van de VEF.

We stellen alles in het werk om jouw privacy te beschermen via een ethische en transparante behandeling van je gegevens.

Bovendien moeten alle leden van de VEF elk jaar een reeks documenten aanleveren die nauwkeurig gecontroleerd worden. De ultieme sanctie voor verengingen die hun engagement niet nakomen is uitsluiting van de VEF.

>> LEES OOK : Caritas International in uw testament

Meer informatie?

Als je meer wil weten, kan dat op de volgende manieren: