“Alle hulp is een bonus en het is zo gemakkelijk om die te geven.”

Caritas International België “Alle hulp is een bonus en het is zo gemakkelijk om die te geven.”

Fady Al Ghorra

25/07/2018

Wat is het belang van vrijwilligerswerk? En de impact op de personen die de vrijwilliger begeleidt? Vrijwilliger Roseline Baume getuigt over wat deze zinvolle tijdsbesteding met zich meebrengt. “Me engageren in vrijwilligerswerk met migranten en nieuwkomers is voor mij altijd een evidentie geweest.”

Nieuwe situatie trotseren

“Ik kan me gemakkelijk inleven in anderen, of ze nu alleen of in familie aankomen. Ik kan me hun moeilijkheden, angsten en ontstentenissen om de dagelijkse noden te trotseren goed voorstellen: boodschappen doen, administratieve stappen in orde brengen, verplaatsingen maken met het openbaar vervoer, zorgen voor de kinderen… elke activiteit waarvoor contact met anderen nodig is zonder de lokale taal te begrijpen of te verstaan. Ja, ik heb er geen moeite mee om me in die situatie in te leven en me in te beelden dat het onmogelijk moet zijn om die alleen aan te pakken.”

“Natuurlijk zijn er onthaaldiensten die zorgen voor de essentiële en eerste noden, maar er is ook ruimte voor andere vormen van ondersteuning, hulp, interventie en aanwezigheid. De taal van het land leren, de administratieve formaliteiten begrijpen, de codes aanleren om beetje bij beetje te leven in plaats van te overleven. Of je nu volwassen bent of niet, dat zijn de prioriteiten en die nemen tijd in beslag.”

Aanmoediging voor jongeren

“Voor jongeren is school een verplichte passage, die vaak zorgen met zich meebrengt, ondanks een aangepast onthaal en het engagement van de leerkrachten. Het is niet gemakkelijk om te slagen als je de taal niet kent. Alle hulp is dus een bonus en het is zo gemakkelijk om die te geven! De tafels van vermenigvuldiging, breuken, spelling, maten en gewichten, breedtegraden en zelfs veelhoeken, zoveel obstakels die gemakkelijk overwonnen kunnen worden met geduld, een luisterend oor, en steeds met humor, respect en aanmoediging.”

“Akkoord gaan met het recht om een keer te mislukken, verplichten om door te zetten, vragen laten stellen, opnieuw zelfvertrouwen geven, motiveren. De resultaten zorgen uiteindelijk voor de grootste fierheid bij iedereen.”

Elkaar leren kennen

“Er zijn om te antwoorden op hun vragen, niet om er te stellen. Hun parcours, hun geschiedenis, wat ze ervoor beleefd hebben, ik vraag niets. Als ze zin hebben om er over te praten, zal dat op zijn tijd wel komen. Het is daarentegen aan mij om te praten, te vertellen wie ik ben, wat mijn verlangens zijn, waarvan ik houd of net niet, waarom ik doe wat ik doe.“

“Zich als mens gelijk voelen, elkaar vertrouwen en respecteren. Een oase creëren van rust in een verwelkomend kader dat niet opdringerig is. Elkaar leren kennen. Dat is het vertrekpunt. De rest volgt, de intergenerationele relatie met jongeren, die rol van grootouder die geduld, naastenliefde, glimlachjes en welwillendheid kent, dat is wat ik wil geven.”

De ontdekking van verschillende levenswijzen

“In ruil ontvang ik de ontdekking van verschillende levenswijzen, verschillende manieren van denken, een openheid naar de wereld, de noodzaak om afstand te nemen van bepaalde zekerheden, een culturele verrijking, momenten van betrokkenheid, grote vreugdemomenten bij een glimlach met tranen van emotie of bij succes na opeenvolgende mislukkingen gevolgd door grote inspanningen.”

“Omdat het levens zijn die zich voor onze ogen afspelen, het lot dat ook het onze kan zijn.”

“De relatie die groeit uit die tijdelijke hulp kan langer blijven duren of niet. Een relatie wordt wat elk individu er samen van maakt.”

Word ook vrijwilliger

Doe zoals Roseline, kom bij de vrijwilligersploeg van Caritas! Zo zet jij je in voor mensen die er het meest nood aan het hebben. Inschrijven kan heel gemakkelijk: vul het inschrijvingsformulier in of klik hier als je nog meer wil weten.