Housing-check: feest in het Antwerpse Housing-café

Fady Al Ghorra

26/02/2018

Geel, Strombeek, Nijlen en zelfs Blankenberge. De Belgische gemeentes van waaruit mensen afzakken om vandaag de verjaardag van het Antwerpse Housing-café te vieren, variëren bijna evenveel als de landen waar ze geboren zijn, voor hun toekomst vreesden en die ze uiteindelijk moesten verlaten. Wat alle gasten gemeenschappelijk hebben, is een woningenzoektocht die allesbehalve evident was.

De laptop staat klaar, maar vandaag dient hij enkel om foto’s te projecteren en muziek te spelen. Andere maandagen wordt hier naarstig naar huurwoningen gezocht, al 2 jaar lang. Vandaag niet. Vandaag worden successen gevierd en banden gesmeed. Marc is vrijwilliger van het eerste uur: “Naast de sessies van het Housing-café, werden in de loop der jaren ook regelmatig andere activiteiten georganiseerd. Echt belangrijk voor die sociale klik.”

Een succesvolle zoektocht

Ontmoeten staat centraal. Alle vrijwilligers en mensen die via het Housing-café een woning zochten, werden vandaag uitgenodigd. Maar liefst 100 mensen gingen op de uitnodiging in, zo ook de 37-jarige Ali Al Jibori, die in december 2016 voor het eerst naar het Housing-café kwam. “Toen dacht ik nog gemakkelijk en snel een huis te vinden”, glimlacht hij. “Na de uitleg die ik tijdens het eerste bezoek kreeg, wist ik dat het moeilijker zou zijn.”

Ali bezocht 6 woningen en vond uiteindelijk via het Housing-café een woning in Nijlen in april 2017. “Na het lange wachten en de eerdere teleurstellingen, was ik heel blij. En mijn kinderen ook. We woonden in Mechelen, in een Lokaal Opvanginitiatief (LOI) met in totaal 12 mensen. In Nijlen hebben we meer vrijheid. We kregen hulp van Caritas voor de praktische regelingen zoals elektriciteit en water. Met de buren hebben we alvast een goede band, ze zijn al wat ouder en heel behulpzaam.”

Ali Al Jibori en zijn zoontje

Eten en dansen

Chocolademelk en vuurkorven zorgen buiten voor de nodige warmte. Aan de kinderanimatiestand transformeert een schminkster de kinderen in de meest wonderlijke figuren. “Het blauwe masker? Zo loopt wel al iemand rond”, waarschuwt ze een enthousiaste jongen. Maar dat vindt hij helemaal niet erg: “Ik wil die ook. Dat is de beste!”

Caritas International België Housing-check: feest in het Antwerpse Housing-café
De schmink-stand maakt de kinderanimatie compleet

Binnen wordt een lange tafel al snel gevuld met specialiteiten uit Syrië, Eritrea, Irak en andere landen, klaargemaakt door de gasten zelf: een succesrecept voor een multicultureel feestmaal. Caritas-medewerkers en vrijwilligers krijgen proevertjes toegestopt van heel wat bezoekers, trots op hun lokale keuken, blij om iets terug te kunnen doen. “Heb je mijn gevulde aubergines al geproefd?”

Na het eten wordt een Syrische Dabke ingezet: hand in hand dansen de genodigden in een steeds langer wordende rij. Daarna springt coördinatrice Joke op tafel: “Wie wil laten zien hoe er in zijn of haar land gedanst wordt, kan een liedje opzetten via YouTube!” Een jongen met blauw geschminkt masker is alvast uitbundig kandidaat.

Caritas International België Housing-check: feest in het Antwerpse Housing-café
Aanschuiven voor een divers feestmaal

Hartelijk weerzien

Activiteiten zoals vandaag vormen de gelegenheid bij uitstek om de banden terug aan te halen. Het Housing-café ligt voor sommigen immers al geruime tijd achter zich. “Ik wil nu vooral Belgen leren kennen en Nederlands leren”, geeft Ali aan. Hij verhuisde in april 2017 en heeft in zijn nieuwe gemeente nog weinig contact met andere vluchtelingen. Maar vandaag zakt hij met plezier nog eens af naar Antwerpen.

In 2017 werden 87 alleenstaanden en families begeleid in hun zoektocht naar een woning door de vrijwilligers van Housing-café Antwerpen. Een zeer gewaardeerde metgezel op de weg naar een warme thuis, zo blijkt uit de massale opkomst vandaag.

Na het eten werd een Syrische Dabke ingezet

Verwant nieuws