Housing-café: een woning vinden

© Isabel Corthier

05/01/2018

Doelstelling:

De toegang tot een eerste woning op de private huurmarkt vergemakkelijken voor vluchtelingen en solidaire huiseigenaars mobiliseren, tegelijkertijd de ontmoeting tussen vluchtelingen en eigenaars bevorderen.

Doelpubliek:

Vluchteling die het statuut van erkend vluchteling in België ontvangen hebben en die moeilijkheden ondervinden om een eerste woning te vinden.

Plaats:

De Housing-cafés vinden 1 keer per week plaats in Luik, Antwerpen en Gent. Er wordt naar woningen gezocht in heel België.

Duur:

Het project loopt sinds november 2015.

“Goeiedag, ik bel u in verband met het appartement dat u verhuurt. Is dit nog vrij?” Het is een vraag die eenvoudig en niet zo belangrijk lijkt. Behalve als u een vluchteling bent en uw toekomst ervan afhangt.

MOEILIJKE TOEGANG TOT WONEN

“Soms bel ik meer dan twintig verschillende huiseigenaars in twee uur, maar het komt zelden tot een bezoek. Ik leg uit aan de eigenaars dat ik bel in naam van een erkend vluchteling die OCMW-steun krijgt, en dan verandert de toon. Soms in positieve zin, maar ook negatief”, legt Nora uit. Zij werd vrijwilligster bij het Housing-café nadat ze hier zelf werd geholpen in haar zoektocht naar een woning. Ook zij moest haar
thuis ontvluchten en alles achterlaten om in België een nieuw leven op te bouwen.

De taalbarrière maakt het zoeken naar een woning nog moeilijker. “Ik heb al eigenaars opgebeld, maar met mijn Frans wordt de bespreking moeilijk, eigenlijk onmogelijk. We zitten vast. We slagen er niet in elkaar te begrijpen. Gelukkig zijn er de Housing-cafés van Caritas”, legt Ramzy uit. De 17-jarige Afghaan kwam enkele maanden geleden alleen in België aan

Housing-wat ?

Integratiecoaches en vrijwilligers begeleiden erkende vluchtelingen in hun zoektocht naar een woning tijdens het Housing-café. Contact opnemen met eigenaars, een gezin helpen bij het intrekken in een woning, de inschrijving in de gemeente en bij het OCMW, een school zoeken: het hoort er allemaal bij.

Het Housing-café is ook een plaats van collectieve sensibilisering: wat zijn de rechten en plichten van de huurder? Hoe onderhoud je een woning?

Solidaire huiseigenaar worden ?

U bent eigenaar? Uw woning is beschikbaar? Kent u een eigenaar? Word solidaire huiseigenaar! Caritas International zoekt eigenaars die bereid zijn hun huis of appartement te verhuren aan erkende vluchtelingen. Neem contact op via Solidaire.eigenaar@caritasint.be of het nummer 0473 95 14 62.

Nog niet overtuigd? Lees het verhaal van Nabil en Fadia. Ze moesten vluchten uit Homs en zijn nu gesetteld in Beauraing, in het appartement van Catherine en haar echtgenoot. Lees ook de drie vragen aan Catherine, solidaire huiseigenaar.

Vrijwilliger worden ?

Het Housing-café is een uitdagend project met concrete en gevarieerde activiteiten. Je ontmoet er personen van verschillende culturen en deelt een maatschappelijk project met een vriendelijk en gemotiveerd team.

Word vrijwilliger bij Caritas en draag ook je steentje bij tot de integratie van vluchtelingen in België! Contacteer ons op volontaires-vrijwilligers@caritas.be. Meer informatie vind je hier. Of lees het interview met André, vrijwilliger in het Housing-café.

ERKEND VLUCHTELING, U ZOEKT EEN WONING ?

De Housing-cafés vinden een keer per week plaats in Luik, Antwerpen en Gent. Om deel te nemen is het verplicht in te schrijven via telefoon of e-mail.

Om uzelf of een erkend vluchteling in te schrijven, vragen we u contact op te nemen via e-mail of via telefoon.

Waar en wanneer ?

De Housing-cafés worden georganiseerd in Luik, Antwerpen en Gent. Hieronder vindt u de verschillende permanenties. Bedankt om ons te contacteren voordat u er naartoe gaat.

• Antwerpen: Maandag van 14u tot 17u – De Loodsen vzw (Sint- Jacobsmarkt 43, 2000 Antwerpen)
  • Luik: Dinsdag van 14.30u tot 16.30u – Evêché de Liège (Rue de Prémontrés 40, 4000 Liège)
  • Gent: Elke maandag van 14u tot 17u in de lokalen van Huize Nieuwpoort (Nieuwpoort 50, 9000 Gent)

Met de steun van Fedasil, het Federaal Agentschap voor de opvang van asielzoekers.
Logo Fedasil

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. U kunt tot 45% van uw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op

Verwant nieuws