Vrijwilligers in Louvranges: “Elke dag is een nieuwe ontdekkingstocht.”

Caritas International België Vrijwilligers in Louvranges: “Elke dag is een nieuwe ontdekkingstocht.”

Caritas International - Lucia Bisello (links) en Margot Duclay (rechts), twee vrijwilligers van de Logis de Louvranges deden tijdens hun Service Volontaire Européen (SVE) een buitengewone ervaring op.

30/07/2020

Logis de Louvranges, de opvangstructuur voor vrouwen en alleenstaande moeders, kan elk jaar rekenen op de vrijwillige medewerking van jonge mensen in het kader van Service Volontaire Européen. Internationale studenten ondersteunen het team in de dagelijkse werking. Dit jaar mochten we Lucia uit Italië en Margot uit Frankrijk verwelkomen. Wat motiveert hen? Hoe beleven zij dit avontuur? Ze vertellen het ons graag.

Beiden 23 jaar en klaar om aan hun buitenlands avontuur te beginnen, kwamen ze vorige zomer aan in Louvranges. “Elke dag hier is een ontdekkingstocht, zowel op relationeel vlak als wat het werk betreft,” legt Lucia uit. “Ik leer telkens nieuwe dingen bij: hoe eten geven aan een baby, hoe een kind aanpakken dat slecht gehumeurd is, werken in een multidisciplinair team, …”

Ervaring uitwisselen

“Ik wou ervaring opdoen, leren hoe je vrouwen kunt helpen zelfstandig te worden en zelfvertrouwen te winnen”, motiveert Lucia over haar beweegredenen. Na jaren op de schoolbanken te vertoeven zijn beide vrijwilligsters klaar voor wat praktijkervaring.

“Bij mijn studies lag de focus op het thema migratie en sinds jaren hou ik me bezig met het verdedigen van de rechten van migranten. Wat ik het meest waardeer in dit vrijwilligerswerk zijn de momenten waarop we van elkaar kunnen leren. Sinds mijn aankomst hier heb ik al veel bijgeleerd over de asielprocedure in België”, licht Margot toe.

Met vrijwilligerswerk scherp je niet alleen je werkcompetenties aan gaat Margot verder: “Het contact met de vrouwen heeft me als mens rijker gemaakt. Door de verhalen over hun cultuur, hun thuisland, … en dankzij hun innerlijke kracht.”

Je maakt het groeiproces van de bewoners van dichtbij mee. Voorzichtig leren ze je vertrouwen, voor Lucia een bijzonder moment: “Een van hen opnieuw zien lachen, haar eerste woorden in het Frans horen en het verlangen zien om een stukje van haar leven met het mijne te delen, dat maakt me gelukkig”, getuigt ze.

>>LEES OOK: “Beetje bij beetje terug leren om mensen te vertrouwen.”

Creatief tijdens corona

Zoals iedereen werden ook Lucia en Margot verrast door het coronavirus. Het heeft het leven in Louvranges overhoopgehaald: activiteiten werden stopgezet, het aantal aanwezige personeel werd beperkt en de meesten gingen telewerken. “In normale tijden vinden de vrouwen het leuk om buitenshuis te babbelen, op het binnenplein of in de tuin. Het zijn vooral die momenten die we het meest gemist hebben”, zegt Lucia.

Maar het team bleef niet stilzitten. Ze organiseerden verschillende ‘coronaproof activiteiten om samen de moeilijke periode te overbruggen. “We hebben bijvoorbeeld een voorstelling met clowns georganiseerd op de binnenplaats. De families konden vanuit hun raam in alle veiligheid toekijken. Ook heb ik korte video’s gemaakt voor de families (relaxatiesessies voor de vrouwen en wetsnchappelijke experimenten voor de kinderen) en we zijn een moestuin gestart”, legt Lucia uit.

Ook Margot heeft haar manier van werken aangepast. Ondanks de opgelegde beperkingen is het volgens haar belangrijk dat de bewoners hun zelfstandigheid blijven ontwikkelen: “Ik zie de vrouwen apart, bijvoorbeeld om met hen te bekijken hoe ze hun GSM optimaal kunnen gebruiken (afspraken noteren, de weg vinden dankzij de GPS, …).”

“De maatregelen zijn versoepeld, maar het contact met de families blijft uit veiligheid beperkt. Ik hoop in ieder geval dat er een nieuwe versoepeling zal zijn deze zomer en dat we nog wat kunnen genieten van het contact met de families voor het einde van ons vrijwilligerswerk in augustus”, sluit Margot af.

Word ook vrijwilliger

Voor Caritas zijn vrijwilligers onmisbaar. Jij kan je talenten inzetten voor anderen en zorg geven aan de meest kwetsbaren. Ontdek de verschillende mogelijkheden om je als vrijwilliger in te zetten hier.

Voor alle kandidaten in de hoedanigheid van SVE-vrijwilliger, kunnen contact opnemen met de vzw Javva, onze partner die verantwoordelijk is voor de rekrutering.