“Beetje bij beetje terug leren om mensen te vertrouwen”

Caritas International België “Beetje bij beetje terug leren om mensen te vertrouwen”

Isabel Corthier - Nathalie (rechts) kookt met de bewoners van de Logis de Louvranges

11/03/2019

Vrijwilligers spelen een belangrijke rol in de Logis de Louvranges, waar alleenstaande moeders en andere vrouwen in de asielprocedure worden opgevangen. De oorspronkelijke vrees van de buurtbewoners werd al snel omgezet in een warm engagement. Nathalie Braun, coördinatrice van de opvangstructuur, vertelt ons meer over de vrijwilligers in het project.

Wat is de meerwaarde van werken met vrijwilligers?

Nathalie Braun: Werken met vrijwilligers is enorm verrijkend voor ons team en de families. De vrijwilligers die zich engageren in het opvangcentrum in Louvranges, willen hun competenties ten dienste stellen van de opgevangen families. Maar wat ook belangrijk is bij ons project, is de ondersteuning die de vrijwilligers aan de families bieden via de relaties die er ontstaan. Dat laat de vrouwen en kinderen toe om beetje bij beetje terug te leren om mensen te vertrouwen.

De vrijwilligers kunnen soms veel tijd geven, terwijl ons team die tijd niet altijd heeft. Hun aanwezigheid is dus ook voor ons een enorme steun.

In welk kader vindt het vrijwilligerswerk hier plaats?

Nathalie : We hebben binnen het opvangcentrum een vrij strikt werkkader en elke vrijwilliger weet wat zijn taken én zijn grenzen zijn, ook al zijn deze grenzen niet altijd gemakkelijk te definiëren. Het is soms frustrerend voor vrijwilligers die meer willen doen, maar het is jammer genoeg de enige manier om iedereen te beschermen, zowel de families als de vrijwilligers. Anderzijds biedt het kader wel garantie dat de pedagogische doelstellingen van het project worden behaald (verantwoordelijkheid leren opnemen, onafhankelijkheid creëren,…).

We proberen de vrijwilligers zo goed mogelijk te ontvangen, te vormen en te begeleiden. We staan steeds ter beschikking als vrijwilligers nog vragen hebben. En natuurlijk zijn er ook de feestelijke momenten en uitwisselingen tussen de vrijwilligers die belangrijk zijn om de groepsdynamiek te versterken.

Heb je een anekdote of situatie van een vrijwilliger die je is bijgebleven?

Nathalie : Ik heb twee anekdotes van hoe vrijwilligers zich aanpassen.

De eerste gaat over Jean, die een dame begeleidt naar een medische afspraak in Louvain-La-Neuve. Hij parkeert zich in een ondergrondse parking. De baby van de vrouw is in slaap gevallen en de vrouw vraag hem of hij even op het kind kan letten. Jean stemt in. Op de terugweg loopt de vrouw echter verloren en vindt ze de auto niet meer terug. Jean doet zijn best om de baby te kalmeren, die ondertussen is beginnen huilen. Gelukkig had de dame het gsm-nummer van Jean en heeft ze een voorbijganger op straat om hulp gevraagd en is alles goed afgelopen.

De tweede anekdote komt van Maria. Zij vertrekt met drie vrouwen naar de markt van het slachthuis om boodschappen te doen voor een feestmaal. Op de markt gaat ieder zijn eigen weg, maar ze spreken 30 minuten later aan de uitgang terug af. Op het afgesproken uur staat Maria aan de uitgang, maar van de andere dames geen spoor. Na een tijdje begint Maria zich zorgen te maken, en belt ons op om de nummers van de dames te vragen, maar geen van beide neemt op. Ze besluit te vertrekken, maar op weg naar de auto ziet ze de 2 dames rustig wachten… aan een andere uitgang van de markt!

Zin om je te engageren?

Caritas organiseert de opvang van asielzoekers in verschillende structuren. Er zijn vrijwilligers actief in de opvangcentra van Louvranges (opvangstructuur specifiek voor vrouwen en geïsoleerde moeders, gelegen in Wallonië) en Scherpenheuvel (collectief opvangcentrum in Vlaanderen). Wil jij meehelpen? Schrijf je in op de reservelijst.