Lesmateriaal – Walk in my shoes

Caritas International België Lesmateriaal – Walk in my shoes

© Illustraties: Switch asbl

Migratie is geen gemakkelijk onderwerp om in de klas te behandelen. Het roept vaak veel emoties op. Met Walk in my shoes kan je het als leerkracht opnieuw hebben over de mensen en de feiten in het migratieverhaal. Het is een interactieve tool die het thema belicht vanuit het standpunt van jonge vluchtelingen. Stap voor stap gaan je leerlingen mee op het aartsmoeilijke traject van leeftijdsgenoten met wie ze zich kunnen identificeren. Walk in my shoes is een meeslepende, innovatieve serious game die je helpt om thema’s als migratie en vluchtelingen opnieuw te bespreken met je leerlingen.

EEN VOLWAARDIG EDUCATIEF INSTRUMENT

Walk in my shoes is onderdeel van een breder educatief ‘pakket’, dat bestaat uit:

• Een voorbereiding van de leerlingen op de serious game
  • Een uitwisselings- en reflectiemoment aan het einde van de serious game, en eventueel ook bij elk dilemma
  • Het formuleren van mogelijke te ondernemen acties: de leerlingen worden hierbij geholpen door een video waarin de getuigen eigen voorstellen doen.
  • Wil je een onderwerp uitdiepen of verbanden leggen met je vak? Gebruik de ’thematische toegangspoorten’ die je doorheen het parcours vindt.

Walk in my shoes kan je dus modulair gebruiken. Je kan kiezen om 2 lesuren of 10 lesuren te besteden aan Walk in my shoes. Alle informatie en pedagogische onderbouwing die nodig is om je les op te bouwen, vind je in dit pedagogisch dossier:

Deze bijlagen kunnen ondersteunend zijn voor de debriefing met je leerlingen:

Caritas International België Lesmateriaal – Walk in my shoes

WELKE MATERIALEN ZIJN NODIG?

Om Walk in my shoes in je klas te gebruiken, heb je volgende zaken nodig:

• een goeie internetverbinding en een computer
  • audioapparatuur
  • als je de tool voor de hele klas wil projecteren: een computer en een projector
  • als je hem in kleine groepen wil gebruiken: meerdere tablets of computers, en audiosets die je bij ons kan lenen
  • als je de tool liever individueel gebruikt: tablets voor iedereen of het computerlokaal, en oortjes/koptelefoons (noodzakelijk) van de school of mee te brengen door de leerlingen.

Dat is het! Het enige wat je nog moet doen, is naar www.walk-in-my-shoes.be gaan.

>> LEEN EEN AUDIOKIT

ENKELE REACTIES

Er zijn mensen van mijn leeftijd die dit soort dingen meemaken, bedacht ik me. Hoe kunnen we een hekel aan hen hebben en willen dat ze weer weggaan? Deze manier van denken moet veranderen. (…) Ze zijn alleen maar op de verkeerde plek geboren. En ze zetten hun leven op het spel om uit hun situatie te komen.” – Quentin, 18 jaar oud

Ondersteboven was ik ervan. De manier waarop jullie de zaken voorstellen, vind ik heel bijzonder.” – Nora*, lerares

INFORMATIE OF ONDERSTEUNING NODIG?

Walk in my shoes is een kant-en-klaar hulpmiddel dat je volledig autonoom kan gebruiken. De aanwezigheid van een externe facilitator is niet nodig.

Vanaf begin 2022 organiseren we sessies om deze educatieve tool voor te stellen aan geïnteresseerde leerkrachten of vormingsmedewerkers. Blijf je graag op de hoogte? Abonneer je op onze nieuwsbrief.

Als je toch liever een beroep doet op één van onze facilitators, of je hebt een vraag, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

JE MENING TELT!

Als je Walk in my shoes in je klas hebt gebruikt, wil je dan een kort evaluatieformulier invullen? Jouw feedback is belangrijk voor ons om het effect van Walk in my shoes te kunnen beoordelen en verbeteringen aan te brengen. Dankjewel!

>> Vul het evaluatieformulier in

Voetnoot :

Pseudoniem

1

Let op: dit is een voorlopig lespakket. De definitieve versie zal in december 2021 beschikbaar zijn.

Deze tool kwam tot stand in samenwerking met vzw Switch. Caritas International dankt het hele team voor de kwaliteitsvolle ondersteuning en de verzorgde productie.

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGDCaritas International België Lesmateriaal – Walk in my shoes

Verwant nieuws