Lesmateriaal – Walk in my shoes

Caritas International België Lesmateriaal – Walk in my shoes

Illustraties: Switch asbl

Migratie is geen gemakkelijk onderwerp om in je klas te behandelen. Walk in my shoes biedt je een alternatieve aanpak. Je leerlingen dompelen zich onder in waargebeurde verhalen, waardoor de migratierealiteit opeens tastbaar wordt en het menselijk perspectief centraal komt te staan.

WAT IS WALK IN MY SHOES?

Walk in my shoes is een meeslepende serious game die je leerlingen onderdompelt in het leven van drie jonge vluchtelingen. Stap voor stap gaan ze mee op het traject van leeftijdsgenoten met wie ze zich kunnen identificeren. Onderweg moeten ze keuzes maken en raadplegen ze achtergrondinformatie (een videogetuigenis, een artikel, …). Deze interactieve tocht maakt hen meer bewust van de complexe migratierealiteit.

• Duur: minimum 2 lesuren
  • Leeftijd: min. 15 jaar
  • Gratis beschikbaar

EEN VOLWAARDIG EDUCATIEF PAKKET

De serious game is onderdeel van een breder educatief ‘pakket’, dat bestaat uit:

• Een voorbereiding van de leerlingen op de serious game
  • Een nabespreking
  • Een reflectie rond actiepistes en een video waarin de jongeren van Walk in my shoes voorstellen doen
  • Een overzicht van thema’s die je op basis van deze serious game verder kan uitdiepen in je lessen

> IK WENS HET GRATIS LESMATERIAAL

VERSCHILLENDE FORMULES

Je kan twee lesuren aan Walk in my shoes besteden, maar je kan er ook veel uitgebreider mee aan de slag gaan. De thematische toegangspoorten die je doorheen de parcours vindt, laten je namelijk toe bepaalde onderwerpen verder uit te diepen en verbanden te leggen met je vak. Walk in my shoes is ook perfect te integreren tijdens projectdagen.

VORMING

We organiseren regelmatig (online) sessies om dit educatief pakket voor te stellen aan geïnteresseerde leerkrachten, lerarenteams en educatief medewerkers.

> ONTDEK DEZE VORMINGSSESSIES

WAT HEB IK NODIG?

• Als je klassikaal aan de slag gaat, heb je een computer met internetverbinding, een beamer en geluidsversterking nodig
  • Verkennen de leerlingen de serious game in groepjes, dan heb je meerdere computers of tablets, oortjes en audio-splitters en een goede internetverbinding nodig

> LENS EEN GRATIS AUDIOKIT

HEB JE VRAGEN?

Voor een technische vraag, constulteer onze FAQ. Aarzel niet Nele Bossens te contacteren voor advies of informatie.

ENKELE REACTIES

• “Er zijn mensen van mijn leeftijd die dit soort dingen meemaken, bedacht ik me. Ze zijn alleen maar op de verkeerde plek geboren. En ze zetten hun leven op het spel om uit hun situatie te komen.” (Quentin, leerling)
  • “Ondersteboven was ik ervan. De manier waarop jullie de zaken voorstellen, vind ik heel bijzonder.” (Maryse, lerares)

Ik registreer me om het WIMS lesmateriaal per e-mail te ontvangen
We kunnen dit materiaal kosteloos aanbieden dankzij financiering van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. In dit kader vragen we beperkte contactgegevens voor evaluatie en monitoring.
Ik geef les in de:
Privacy *

Wens je dit onderwerp verder uit te diepen? Aarzel niet om onze andere projecten te bekijken op deze site, of schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD

Walk in my shoes werd ontwikkeld door Caritas International België en Commision Justice et Paix, in samenwerking met Switch asbl, en werd mee opgebouwd door leerkrachten en vluchtelingen. De verhalen die worden verteld zijn geïnspireerd op hun ervaringen.