Waarvoor strijden de koerden?

Caritas International België Waarvoor strijden de koerden?

Caritas Internationalis

31/08/2015

De koerden, die zo’n 10% van de Syrische bevolking uitmaken, zijn er tijdens het conflict in geslaagd hun greep op het noordoosten van Syrië te behouden. Zij strijden daarnaast ook samen met de koerden in Noord-Irak en verdedigen er de olievelden en de infrastructuur. Ook over de noordelijke grens, in Turkije, vechten Syrische koerden zij aan zij met Turkse koerden, die al jarenlang strijden voor hun eigen onafhankelijkheid, tegen de zin van de Turkse regering in Ankara. Dit alles betekent dat waar de drie landen samenkomen op dit moment de grenzen aan het vervagen zijn.

De koerden strijden niet enkel tegen Islamitische Staat maar verdedigen zich ook meer en meer tegen de Syrische en Iraakse regeringslegers. Een verenigd Koerdistan wordt stilaan een feit. Er zijn echter heel wat belanghebbende partijen die dit niet graag zien gebeuren: bijvoorbeeld Turkije en Iran maar ook jihadistische groeperingen, niet in het minst Islamitische Staat dat de koerden belaagt aan de zuidelijke grenzen van hun territorium. De koerdische Peshmargastrijders hebben veel militaire ervaring, en slaagden er vorig jaar nog in de jezidi’s uit de klauwen van Islamitische Staat te redden, maar moeten het vaak doen met verouderde wapens, weinig financiële steun, en een elite dat niet altijd voeling heeft met wat er leeft in de rest van de gemeenschap. Dit alles heeft er voor gezorgd dat de koerden de voorbije maanden grote verliezen hebben geleden.

Verwant nieuws