Syrië: hulp blijft hard nodig

Caritas International België Syrië: hulp blijft hard nodig

Caritas Internationalis

01/03/2018

Met het wegvallen van IS leek een einde te komen aan de oorlog in Syrië. Regionale machten proberen ondertussen het laken naar zich toe te trekken. “Voor de geteisterde bevolking komt er maar geen einde aan de ellende”, getuigt Sébastien Dechamps, coördinator noodhulp.

Caritas Syrië heeft zes regionale kantoren en een bureau in Damascus. Dat maakt dat zij over het hele grondgebied actief is. Caritas International helpt dankzij uw steun hoofdzakelijk de kuststreek en Aleppo. We steunen er de lokale Caritas al sinds het begin van het conflict.

De kustregio, toevluchtsoord voor velen

Meer dan 200.000 Syriërs hebben in de afgelopen jaren hun toevlucht gezocht in en rond Tartous en het hoger gelegen Mashta al Helou. Deze zone werd gespaard van conflicten aangezien President Assad van hier afkomstig is. De rebellen hebben de zone dus ook met rust gelaten.

De mensen vluchtten, op zoek naar een schijn van veiligheid. Het gaat om personen met weinig middelen: wie geld heeft is ondertussen naar het buitenland gevlucht. De meesten zijn herhaaldelijk gevlucht voor het geweld. Het zijn vooral vrouwen en kinderen. De mannen zitten in het buitenland, zijn omgekomen bij gevechten of doen hun verplichte legerdienst. Deze mensen hebben papieren, ze kunnen dus in principe werken, medische hulp krijgen, de kinderen mogen naar school. Maar de overheidsdiensten zijn overbevraagd en quasi ontoegankelijk.

“De vluchtelingen hebben zo goed als alles moeten achterlaten, ze leven in uiterst armoedige omstandigheden”, vat Sébastien Dechamps samen.

Veelzijdige hulp

Afgelopen jaar heeft Caritas in de kustregio ongeveer 12.000 kwetsbare mensen in nood geholpen met een budget van iets meer dan 250.000 euro. Zowel zogenaamde ‘verplaatste personen’ als bewoners die het moeilijk hebben. We willen geen afgunst creëren. Godsdienst is in deze van geen belang. Wat telt is de kwetsbaarheid van de mensen die bij ons aankloppen.

Sebastien overloopt de hulp: “We geven hen een bijdrage voor het betalen van hun huur, waardebonnen voor voedsel en basisbenodigdheden, we betalen een deel voor levensnoodzakelijk medische verzorging, zorgen voor schoolgerief en last but not least, we organiseren vormingslessen voor vrouwen. Over allerlei onderwerpen: hygiëne, gezonde voeding met een beperkt budget, kinderrechten enz. Deze sessies zijn belangrijk omdat ze naast informatie ook gelegenheid bieden om ervaringen uit te wisselen, het hart te luchten.

En nu?

Terugkeren is geen optie. De gebieden in de vroegere conflictzones zijn zo goed als compleet vernield. Er is geen water, geen elektriciteit, geen werk… Het geld dat er nodig is om compleet vernielde steden en regio’s herop te bouwen – het gaat hier om kolossale bedragen – is er niet. Ook de mensen die naar het buitenland gevlucht zijn voelen er weinig voor om terug te keren naar een land zonder toekomstperspectief.”

Caritas wil haar hulpverlening koste wat kost verder zetten, want de noden blijven immens groot, de toekomst onzeker. Doe een gift en breng samen met ons hoop voor de vrouwen en kinderen in de kustregio.