Mobiele klinieken voor dringende medische noden

Caritas International België Mobiele klinieken voor dringende medische noden

Caritas Libanon

25/09/2019

“We creëren de sociale bescherming die in Libanon niet bestaat”. Irene Giovannetti, verantwoordelijke voor de beschermingsprogramma’s bij Caritas Libanon, zet de toon. Talrijke Libanezen en Syrische vluchtelingen in Libanon hebben geen toegang tot medische basiszorgen. Het is voor hen onmogelijk om een dokter te betalen, zelfs als het heel ernstig is. Caritas heeft dringend nodig aan medische hulp en uw steun.

In Libanon is de gezondheidszorg geprivatiseerd en heel duur. En dit in een context waar de armoede elke dag terrein wint. “De laatste jaren zagen we personen, Libanezen, die vroeger schenkers en vrijwilligers van Caritas waren en nu onze hulp nodig hebben,” zegt Dayane Daou, hoofd van het departement gezondheidszorg van Caritas Libanon. “Ongeveer de helft van de bevolking wordt gedekt door de nationale sociale zekerheid. 35 % van de gezondheidsuitgaven moeten de mensen zelf betalen en een privéverzekering kost gemakkelijk 2.000 dollar.” Onbetaalbaar dus voor de meerderheid van de bevolking.

Ziekenhuizen…

Caritas heeft 10 eerstelijnscentra voor gezondheidszorg in Libanon, met alle nodige moderne voorzieningen en excellente dokters, tandartsen en therapeuten. Elke dag komen er 150 tot 200 mensen hulp vragen. Maar jammergenoeg wonen veel vluchtelingen te ver om naar een van deze centra te gaan. Daarom brengt Caritas het ziekenhuis naar hen, via mobiele klinieken.

… en mobiele klinieken

Dokters en verpleegkundigen van Caritas doorkruisen het land in 9 mobiele klinieken om de meest kwetsbaren te helpen. Vluchtelingen, maar ook Libanezen, want de laatste jaren worden meer en Libanezen ook door armoede getroffen. Deze mobiele klinieken zijn echter heel duur voor Caritas: meer dan 155.000 euro per jaar. En dat is nog zonder rekening te houden met de medicijnen die regelmatig hernieuwd moeten worden.

Binnenkort wordt het winter en zal de kou vele vluchtelingen treffen die in Libanon in tenten wonen. Help ons om hen een consultatie bij de dokter te bieden wanneer ze er nood aan hebben.

Steun de mobiele klinieken met een gift op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 of via ons online platform. Alvast bedankt.