Syriërs betogen: “geef ons een plek in het regeerakkoord”

Caritas International België Syriërs betogen: “geef ons een plek in het regeerakkoord”
30/06/2014

De Syriërs in België missen hun familie en willen hen in veiligheid brengen. Om dit te tonen houden zij en hun sympathisanten vandaag om 12u30 een stille betoging op het Muntplein in Brussel. Samen met de steunende ngo’s vragen ze een plek in het regeerakkoord en legale manieren om hun familie hier in veiligheid te brengen.

Het conflict in Syrië sleept al meer dan drie jaar aan. Meer dan 2,8 miljoen Syriërs zijn gevlucht naar de buurlanden, naar schatting hebben meer dan 9 miljoen Syriërs humanitaire hulp nodig. Sinds het begin van het conflict registreerden de 28 Europese lidstaten plus Noorwegen en Zwitserland samen amper 81 000 asielaanvragen van Syriërs (ofwel 3% van de Syriërs op de vlucht). België registreerde ongeveer 2200 asielaanvragen van Syriërs. Legale manieren om Europa veilig te bereiken zijn er nauwelijks. De meeste vluchtelingen uit Syrië leggen hun lot dan ook in de handen van mensensmokkelaars en riskeren een levensgevaarlijke overtocht op zee.

Hereniging met familie niet vanzelfsprekend

De meeste Syriërs in ons land zijn door de oorlog gescheiden van hun familie. De achtergebleven familieleden bevinden zich vaak in moeilijke situaties in Syrië of in de regio. Ze moeten overleven in vluchtelingenkampen of achtergestelde wijken van steden. De Syriërs in ons land missen hun familie en willen hen in veiligheid brengen. Maar de officiële procedure voor gezinshereniging is erg duur en de financiële voorwaarden zijn zwaar. Ook de criteria zijn zeer strikt: broers of zussen, oma’s of opa’s, volwassen zonen of dochters komen niet in aanmerking. Vaak rest dus enkel de gevaarlijke tocht over zee.

Om dit te tonen en de Belgische politici te vragen hen in de formatiegesprekken voor een nieuwe regering niet te vergeten, houden de Syriërs en hun sympathisanten vandaag om 12u30 een stille betoging op het Muntplein in Brussel.

Que peut faire la Belgique?

Wat kan België doen?
Een vluchtelingencrisis van deze omvang vraagt om uitzonderlijke maatregelen. Samen vragen we dat België de Syrische vluchtelingen een veilige manier biedt om bescherming te komen zoeken. Minstens voor Syriërs met familieleden in België zou ons land een reële inspanning moeten doen. België kan humanitaire visa verlenen aan Syriërs die (familie)banden hebben met België en die niet in aanmerking komen voor gezinshereniging.

Ook kan België familieleden van Syriërs via een humanitair toegangsprogramma uitnodigen. België regelt dan naast het visum ook de reis naar hier voor de vluchtelingen. Dit biedt een oplossing voor kwetsbare vluchtelingen en we tonen zo solidariteit met de buurlanden van Syrië. De VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR vraagt dit al bijna twee jaar. Duitsland heeft alvast aangekondigd dat zij 20.000 Syriërs via zo’n programma zullen uitnodigen.

‘De onderhandelaars voor een nieuwe federale regering dreigen te vergeten dat er zich aan de grenzen van Europa menselijke drama’s afspelen. België mag hierin niet langer afzijdig blijven. De regeringsonderhandelingen zijn het perfecte moment om dit engagement vast te leggen. Ons land kan het Duitse voorbeeld volgen en in verhouding 2600 Syrische vluchtelingen veiligheid bieden. Dit is een haalbare inspanning. Een klein en instabiel land als Libanon, met vier miljoen inwoners vangt momenteel 1 miljoen Syrische vluchtelingen op. Het is tijd dat we onze solidariteit tonen’, klinkt het bij de deelnemende organisaties.

« Celles et ceux qui négocient la formation du futur gouvernement fédéral risquent d’oublier que des drames humains se jouent aux frontières de l’Europe. La Belgique peut et doit faire plus. Les négociations gouvernementales sont le moment idéal pour prendre cet engagement. Notre pays peut suivre l’exemple allemand et, dans les mêmes proportions, offrir sa sécurité à 2600 réfugiés syriens. C’est loin d’être infaisable. Un petit pays instable comme le Liban, qui ne compte que quatre millions d’habitants, accueille aujourd’hui un million de réfugiés syriens. Il est temps de nous montrer solidaires », affirment les organisations à l’origine du rassemblement.

Deze actie werd georganiseerd door Syrische vluchtelingen met de steun van 11.11.11, Amnesty International (Belgique/Vlaanderen), Belgisch Comité voor de Hulp aan Vluchtelingen,  Broederlijk Delen, Caritas International, CIRÉ, CNCD-11.11.11, Dokters van de Wereld, Oxfam Solidariteit, Pax Christi en Vluchtelingenwerk Vlaanderen.