Kippen voor een betere toekomst in Oegandese vluchtelingenkampen

Caritas International België Kippen voor een betere toekomst in Oegandese vluchtelingenkampen
15/03/2018

In Bidi Bidi en Imvepi, twee Oegandese kampen voor vluchtelingen uit Zuid-Soedan, helpen kippen de kwetsbare vluchtelingen om beter te eten en een inkomen te verwerven.

Caritas Arua en Caritas International, met financiering van de Belgische overheid1, hebben met succes 12.000 kippen uitgedeeld aan 3.000 mensen met speciale behoeften in Bidi Bidi en Imvepi vluchtelingenkampen. We zijn van plan om de komende maanden nog 800 extra mensen te bereiken.

De uitdaging een inkomen te verwerven

“Voor we de kippen kregen, aten we in mijn familie misschien een keer per maand eieren, en nu iedere week”, zegt Joseph Moro lachend. “Er is geen geld om eieren te kopen. Niemand heeft ons eerder kippen gegeven.”

De 61-jarige man uit Yei River State kwam in mei 2017 aan in Bidi Bidi na een tocht van een week vanuit zijn thuis in Zuid-Soedan. Voor zijn gezin van zeven is een van de grootste uitdagingen het verwerven van een inkomen, maar nu hij 3 kippen en een haan heeft, kijkt hij ernaar uit om de eieren te verkopen die zijn familie niet opeet.

1 haan, 3 hennen: een bron van inkomsten

3.000 mensen kregen een haan, 3 kippen en 4 kilogram kippenvoeder om hen op weg te helpen. Ouderen, mensen met een handicap, zwangere moeders en vrouwen in gevaar kwamen in aanmerking voor de interventie.

Haar mogelijkheden om aan te passen aan een hard klimaat zoals dat van Noord-Oeganda gaf voor Caritas de doorslag om het Kroiler kippenras te selecteren, dat in India werd ontwikkeld. Wat ook meespeelde is dat dit ras meer eieren kan leggen dan de lokale rassen.

Dit project gaat echter om meer dan kippen. Het is een kans op een levensveranderende bron van inkomsten in het kamp. Vluchtelingen in Oeganda hebben heel weinig kansen om een inkomen te verwerven, behalve  door onregelmatige handenarbeid en de verkoop van voedselrantsoenen die ze gebruiken om basisgoederen zoals zeep, suiker en kledij te kopen. Kippen daarentegen kunnen een betrouwbare inkomstenbron betekenen, en met verdere investering ook de kans om een zaak op te starten en uit te bouwen.

Sparen voor nog een kip

Esther Tabu, 62, uit Yei River State, zorgt sinds augustus 2017 voor haar vier nichtjes en neefjes. Ze kwamen aan in Bidi Bidi na een vijfdaagse voettocht naar de grens.

Caritas gaf haar familie al zaadjes en nu zal Esther ook eieren kunnen toevoegen aan de voeding van de kinderen. ‘Maar waar ik het meest blij om ben, is de kans om de eieren te verkopen. Ik zal eieren verkopen tot ik genoeg heb om nog een kip te kopen.”

“Er zijn thuis veel kinderen. We  eten enkel posho (maïspap) en bonen. We hebben geld nodig voor ander eten”. Met de vier kippen kan Esther investeren in een activiteit die geld opbrengt en zal resulteren in meer diverse voeding voor haar familie.

Via de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire Hulp (DGD)