Congo – Oeganda: werkkits en opleidingen om een nieuw leven op te bouwen

Caritas International België Congo – Oeganda: werkkits en opleidingen om een nieuw leven op te bouwen

Voogd Bahati Maneno (26) en zijn pleegzoon Issa (17): “Allebei verloren we onze ouders door het geweld in Noord-Kivu.” Bahati et Issa : plus qu’une famille d’accueil - ©Esther Ruth Mbabazi

28/06/2022

Oeganda is het grootste gastland voor vluchtelingen in Afrika. Hoewel ze zelf in armoede leven doen de Oegandezen wat ze kunnen om de vluchtelingen menswaardig op te vangen. Gebrek aan werkgelegenheid vormt echter een probleem. Caritas helpt om oplossingen te vinden voor de meest kwetsbare Congolese vluchtelingen. Bahati, Issa, Justine getuigen vanuit Kyangwali, een gastdorp niet ver van de Congolese grens*.

Bahati en Issa: meer dan een gastgezin

Bij de Congolese vluchtelingen in Kyangwali ondersteunt Caritas International pleeggezinnen. Zoals pleegouder Bahati Maneno die zich ontfermde over Issa Barijunaki, 17 jaar.

Bahati: “Toen ik Issa ontmoette, besefte ik dat we allebei hetzelfde verhaal delen: allebei verloren we onze ouders door het geweld in Noord-Kivu. Issa was hier helemaal alleen en leefde in erg kwetsbare omstandigheden. Ik had de middelen niet om hem te helpen. Uiteindelijk hielp Caritas ons en kunnen we nu samenleven als pleeggezin.”

Issa, een jongen van 17 jaar die zielsalleen uit Congo kwam - ©Esther Ruth Mbabazi

Met hulp van Caritas International kon Bahati in Kyangwali zijn eigen chapatibakkerij opzetten met twee medewerkers. Hij spaart nu om een tearoom te openen. “Caritas gaf ons hoop. Issa is gelukkig, hij gaat naar school, mijn bedrijf groeit.”

Issa wil graag verder studeren en later chauffeur worden. In de schoolvakantie helpt hij Bahati in de zaak: “Dankzij Caritas kan ik naar school gaan, kunnen Bahati en ik voorzien in onze basisbehoeften en zijn we een gezin geworden.”

Justine en haar moeder: hechte groep zorgt voor een sociaal vangnet

Samen met haar moeder richtte Justine Uwimana de groep Upendo op in Kyangwali. Met hulp en begeleiding van Caritas International kon de groep een coöperatief bedrijf opstarten. Justine en haar moeder begonnen met landbouw en de productie van babykleertjes. Ondertussen groeide Upendo uit tot een hechte groep van dertig leden, allemaal van Congolese komaf.

Caritas zorgde voor de nodige werkkits, opleiding en begeleiding waarmee ze nu aubergines, maniok en kool verbouwen, en guave- en mangobomen plantten. Met een innovatief systeem slagen ze erin om – ondanks de droogte – champignons te kweken. En er zijn plannen om wijn te produceren.