Caritas op de bres voor slachtoffers Tyfoon Mangkhut

Caritas International België Caritas op de bres voor slachtoffers Tyfoon Mangkhut

Caritas

17/09/2018

Na de doortocht van tyfoon Mangkhut zetten lokale Caritasvrijwilligers zich in om hulpgoederen in pakketten te verdelen, bestemd voor de gezinnen in de evacuatiecentra in Ilagan, Isabela.

De tropische storm Mangkhut heeft zaterdagochtend het noordoosten van de Filipijnen bereikt. Onze lokale partner, Caritas Filipijnen, bekend onder de naam NASSA[1], coördineert de lokale hulpverlening in de getroffen regio en verdeelt hulpgoederen in de evacuatiecentra.

Materiële schade is enorm

De tyfoon raasde over het land met windsnelheden van meer dan 250 km per uur. Hij heeft meer dan 270.000 mensen schade berokkend. Schade aan huizen, oogsten en broodwinning. Wegen en bruggen zijn onbruikbaar, de elektriciteit is uitgevallen. 138.000 mensen zitten in evacuatiecentra en meer dan 16.000 mensen verblijven bij familieleden en vrienden. Caritas verdeelt momenteel voedsel onder de slachtoffers maar er is meer nodig, veel meer.

In Isabela, een stad op het traject van de tyfoon, is 90% van de oogst vernield en hebben 600 families tijdelijk onderdak gevonden in het Caritas evacuatiecentrum waar ze water en voedsel krijgen.

Fr. Peter Rambac, parochiepriester in Roxas, Isabela: “Er zitten meer dan 100 mensen van onze parochie in het evacuatiecentrum. Er zijn heel wat zaken die we nu nodig hebben: rijst, voedsel in blik, noodles, kleren, handdoeken, dekens en water.”

Rampenplan heeft gewerkt

Caritas Filipijnen heeft heel wat ervaring op het vlak van crisissituaties en het mobiliseren van duizenden vrijwilligers via Kerknetwerken. De voorbije week werden de nodige voorbereidingen getroffen in die regio’s die potentieel getroffen zouden worden door de tyfoon. Caritas heeft extra hulpgoederen opgeslagen en vrijwilligers en medewerkers gemobiliseerd. Caritas Filipijnen zet heel sterk in op het zoveel mogelijk beperken van de gevolgen bij eventuele rampen sinds de allesverwoestende tyfoon Haiyan in 2014. Samen met de inspanningen van de overheid heeft dit er mede voor gezorgd dat het aantal doden beperkt is gebleven en de hulpverlening snel op gang kon komen.

U kunt helpen

Caritas Filipijnen is momenteel de noden aan het evalueren. Zij werkt nauw samen met de overheid om eventueel daar waar nodig complementaire acties te voeren. Ook u kunt helpen. Doe vandaag nog een gift!

Meer op de website van Caritas Filipijnen (NASSA): www.nassa.org.ph/