Concreet actie ondernemen

Als een van onze vrijwilligers in een superheld verandert - Caritas International

Heel wat mensen willen zich met Caritas, Justice & Paix en haar partners engageren voor meer sociale rechtvaardigheid en internationale solidariteit. Goed nieuws: aan manieren om je te engageren geen gebrek! Hier een greep uit de mogelijkheden:

ALS BURGER

1.       Informeren & sensibiliseren

• Je leest deze voorstellen omdat je begaan bent met de waardigheid van elke mens. Je informeert je over situaties van onrecht, dichtbij of ver weg. Dat is al een engagement! Rondom jou stellen talrijke mensen zich vragen over deze maatschappelijke uitdagingen, duurzame ontwikkeling, migratiekwesties… Ga in dialoog met hen, bied hen antwoorden, consulteer betrouwbare informatie, ga naar evenementen en deel je eigen actiemiddelen, aan de koffiemachine op kantoor, bij familie, op school… Overvallen sommige vragen je? Laat het ons weten, we denken er graag samen met jou over na!
  • De digitale revolutie biedt ons het beste en het slechtste als het op informatie-uitwisseling aankomt. Daarom zoekt Caritas digitale ambassadeurs voor het uitdragen van analyses, standpunten en informatie die anderen meer betrokken kunnen maken. Interesse? Laat het ons weten!
  • Ben je leerkracht of leerling? Onze educatiemedewerkers bieden vormingen en workshops voor leerkrachten, leerlingen van de middelbare school en burgers die geïnteresseerd zijn in Noord-Zuidrelaties; de impact van conflicten en natuurlijke rijkdommen op migratie en ontwikkeling, opvang van vluchtelingen en interculturaliteit… Noteer de volgende vorming in je agenda en ontdek ons aanbod aan burgerschapseducatie.

2.       Handen uit de mouwen

• Engagement begint voor je eigen voordeur. Bij Caritas, Justice & Paix of elders, zijn er talrijke mogelijkheden tot vrijwilligerswerk. Durf de stap te zetten naar een vzw in je buurt, het dichtstbijzijnde opvangcentrum of op cultureel of sportief terrein… Jouw talenten zijn belangrijk en aanstekend!
  • Raakt de situatie van migranten je? Wist je dat je nieuwkomers kunt begeleiden in hun eerste stappen in België, in de zoektocht naar werk, een woning of voogd worden voor een niet-begeleide minderjarige.
  • Werken voor Caritas is niet zomaar een job. Onze medewerkers maken elke dag het verschil voor slachtoffers van oorlog, natuurrampen of armoede, in eigen land of op de vlucht? Jij ook? Bekijk onze vacatures.

3.       Oefen je burgerschap uit

• Jouw stem telt ! Spreek je lokale beleidsmakers aan over onderwerpen die je nauw aan het hart liggen, persoonlijk, per post of online. Onderteken en steun petities. Kortom, kom op voor onderwerken die voor jou belangrijk zijn.
  • En natuurlijk ook, stem met kennis van zaken… en als je geen kandidaat vindt die bij je past: zet dan zelf de stap!

ANDERE IDEEËN?

Wat je ook doet, doe het met je hart. En nog iets, we zijn heel benieuwd naar JOUW actiepistes. Laat het ons weten op sociale media door deze pagina te delen of ons te contacteren op Facebook, Instagram of Twitter. Stuur ons ook gerust een berichtje via het contactformulier.