Other Talk… goes local!

Caritas International België Other Talk… goes local!

Other Talk wil meer nuance brengen in het debat over migratie.

14/02/2022

In het erg gepolariseerde migratiedebat is communicatie heel belangrijk. Met ‘Other Talk goes local’ gaat Caritas International de boer op. We bekijken met middenveldorganisaties, onthaalgroepen en lokale beleidsactoren hoe ze beter – lees: genuanceerder – kunnen communiceren over migratie en vluchtelingen.

Met Other Talk goes local mikken we op middenveldorganisaties, onthaalgroepen en lokale beleidsactoren. Samen met hen bekijken we de manier waarop er gecommuniceerd wordt over migratie en vluchtelingen. Omdat we vaststellen dat het migratiedebat steeds meer gepolariseerd geraakt, trachten we met dit project meer genuanceerde stemmen aan het woord te laten. We inspireren ons daarbij door ontmoetingen en uitdagingen waarmee onze organisatie, partners en vrijwilligers elke dag opnieuw geconfronteerd worden.

Tot wie richten we ons?

De komende jaren gaan we aan de slag met de volgende drie doelgroepen:

• Middenveldorganisaties

We bekijken samen met zelforganisaties, migranten- en diasporaverenigingen (al dan niet professioneel georganiseerd) hoe ze een rol kunnen spelen in het vormgeven van migratie-narratieven. We gaan samen met hen een leertraject aan waarin er tijdens een eerste fase nagedacht wordt over het onderzoek dat reeds werd uitgevoerd en waarop Other Talk zich inspireert. In een tweede fase bekijken we samen met deze organisaties hoe ze zelf aan de slag kunnen gaan met deze ideeën in hun eigen communicatie.
Maak jij zelf deel uit van een zelforganisatie of migranten/diasporavereniging en wens je deel te nemen aan dit leertraject? Neem dan contact op met Joke Dillen via j.dillen@caritasint.be.

• Onthaalgroepen binnen community sponsorship

Community sponsorship is een initiatief van Fedasil, in samenwerking met Caritas International. Het begeleidt mensen die geselecteerd zijn door het UNHCR om in België een nieuw leven op te bouwen. Een onthaalgroep bestaat uit geëngageerde burgers die hen opvangen in hun gemeenschap. Caritas International bereidt de onthaalgroep zo goed mogelijk voor en begeleidt de vrijwilligers en de familie via een permanente helpdesk, workshops, vormingen en  intervisies. Daarbij hanteren we voortaan ook de Other Talk-principes.  De onthaalgroepen zijn  immers een spreekbuis voor het community sponsorship-programma. Vanuit hun eigen ervaringen dragen zij dagelijks die principes uit naar de lokale gemeenschap.

Wens je zelf een onthaalgroep op te starten? Vul dan het formulier met je gegevens in.

• Lokale beleidsactoren

In een reeks workshops sensibiliseren, mobiliseren en versterken we lokale en nationale beleidsactoren rond het gebruik van frames en counterframes  over migratie. We bekijken samen  hun rol en verantwoordelijkheid in het creëren van nieuwe migratie-narratieven en geven concrete communicatietips mee.
Werk je zelf bij een lokaal bestuur, gemeente, OCMW, … en heb je interesse in onze workshops? Neem dan contact op met Joke Dillen via j.dillen@caritasint.be

>> Wil je op de hoogte blijven van dit project? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

Dit project kadert binnen het Other Talk- programma. Other Talk is een driejarig programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen. Other Talk gaat het gesprek aan op drie domeinen: het onderwijs, het middenveld en de media. Meer info over het volledige project vind je op de website van 11.11.11.

Verwant nieuws