“Liefde trekt zich niets aan van godsdiensten, talen en grenzen.”

Caritas International België “Liefde trekt zich niets aan van godsdiensten, talen en grenzen.”

Caritas - Het oplaten van ballonnen.

14/09/2018

Een zonovergoten dag en een blije ongedwongen sfeer waarin Belgen en vluchtelingenfamilies samen de dag doorbrengen: dat is het kader van de ontmoetingsdag van de Housing Café. Hoogtepunt is de wedstrijd ‘Housing got talent’. “Wat een diversiteit op het vlak van afkomst, godsdienst, huidskleur … en geen enkel teken van spanning of afwijzing. Liefde trekt zich duidelijk niets aan van godsdiensten, talen en grenzen”, aldus een geëmotioneerde André, vrijwilliger bij Housing-café.

In 2017 en 2018 hebben 62 gezinnen (of 165 personen) met de hulp van het Housing-café Luik een woning gevonden. Een goede reden om Caritasmedewerkers en de betrokken gezinnen nog eens samen te brengen op een ‘Housing-check’. Voor Hélène, coördinatrice voor huisvesting Luik, is het een plezier om de mensen te mogen ontvangen “en te zien welke weg ze ondertussen hebben afgelegd”.

Op zoek naar onderdak

Sinds november 2015 begeleidt Housing-café Luik vluchtelingen en subsidiair beschermden bij het zoeken naar een woning. Het team is samengesteld uit betaalde Caritasmedewerkers maar ook, en vooral, uit vrijwilligers zoals Hélène in het verleden. “Ik ben begonnen als vrijwilliger en nu werk ik al twee jaar voor het Housing-café.

Het beschikken over een woning is een belangrijke stap in het integratieproces in België. Op het moment dat men een vast stek heeft, heeft men recht op taallessen en maatschappelijke dienstverlening van het OCMW, kan men kinderen in een school inschrijven en werk zoeken. De sociale en administratieve steun van het Housing-café verhoogt de kansen op het vinden van een huis en helpt mensen om de verschillende obstakels die ze op hun zoektocht tegenkomen, te overwinnen: taalbarrières, beperkt aanbod op de woningmarkt, hoge huurprijzen, discriminatie … “Als ze al geruime tijd op zoek zijn, doet het deugd, is het een echte opluchting als ze uiteindelijk een huis of appartement gevonden hebben.”.

Ervaring en talenten delen …

Aan het beging van de dag overloopt Hélène het programma in het Frans en Adee vertaalt naar het Arabisch. “De voormiddag is eerder vormend: er zijn twee workshops en een gezelschapsspel”. Ze verdeelt de aanwezigen in twee groepen: “Een groep die Frans spreekt met André en een groep die Arabisch spreekt met Adee”. Aan bod komen het dagelijkse leven in België, huisvesting, OCMW, administratie, cultureel en sportief leven, het gezinsleven en opvoeding. “Het is de bedoeling dat de aanwezigen hun ervaringen en problemen met elkaar delen.

Om 13 uur is het tijd om te eten. In de eetzaal van de abdij van de Benedictinessen staat een grote, kleurrijke tafel vol met schotels die de families hebben meegebracht. De tafel weerspiegelt de diversiteit van de mensen die aanwezig zijn: bakbananen, kalkoen met opgevulde groenten, huisgemaakte falafel, enz.

Na de maaltijd volgt een wedstrijd: “Housing Got Talent”. De gelegenheid “om gezellig samen te zijn en de gezinnen die sinds kort geïnstalleerd zijn terug te zien”, lacht Hélène. “Voor ‘Housing Got Talent’ hebben we een beetje rondgevraagd om te weten wie wat kan. Ali, een Palestijn, speelt de darbouka (een Palestijnse tamboerijn); Jean-Pierre is een rapper; er zijn ook Burundese families die traditionele dansen uitvoeren.” Ook andere getalenteerden komen aan bod met een viool, liefdesgedichten voor het vaderland, Guinese liederen van hoop, acrobatie, Arabische kalligrafie.

… en emoties

Persoonlijk ben ik geneigd om de menselijke natuur te wantrouwen maar dergelijke dagen doen enorm deugd”, schrijft André ons na de feestelijke dag van Housing-café Luik. Er heerste een bijzondere sfeer. Aan het einde van de dag hebben zowel kinderen als volwassenen met veel enthousiasme ballonen opgelaten.

En nu?

Mogelijkheden genoeg om u te engageren.

U bent eigenaar? Uw eigendom staat ter beschikking? U kent eigenaars? Word solidaire eigenaar! Neem contact op met proprio.solidaire@caritasint.be of telefonisch +32 2 609 06 54.

Sluit aan bij het vrijwilligersteam van Caritas en begeleid vluchtelingen in België bij hun integratie. Contacteer ons op via dit formulier.

Verwant nieuws