“Het bouwen van culturele bruggen is de eerste deur naar integratie voor nieuwkomers in de nieuwe samenleving”, vertelt Hamid Al Sino, een van de interculturele medewerkers bij Caritas. Dat is meteen ook een van de belangrijkste taken van een interculturele medewerker. De aankomst in België voor nieuwkomers kan zwaar zijn: de cultuurschok, een nieuwe taal, je weg vinden, … De interculturele medewerker heeft inzicht in de achtergrond van de vluchteling, en kent ook de verwachtingen en cultuur van het gastenland en kan daarom context bieden en als brugfiguur fungeren. “Mijn grootste bron van geluk in mijn dagelijkse werk is samen met een team van collega’s onze ervaring delen met cliënten”, vult Hamid aan.
Ervaringen delen
Een interculturele medewerker gaat niet alleen aan de slag met taalbarrières, maar ook met sociaal-culturele verschillen die kunnen opduiken in een hulpverleningsproces. “Waar ik vooral van hou in mijn werk is dat ik samen met mijn cliënten op weg mag gaan om hun moeilijke omstandigheden te verbeteren”, vertelt interculturele medewerker Salim Sebaa.
Zijn collega Jude Alrashed benadrukt het belang daarbij van een goede samenwerking met de integratiecoach: “Het leuke aan mijn job is dat ik misverstanden kan verhelderen. Als de cultuurverschillen de communicatie bemoeilijken kan ik het cultuurverschil uitleggen. Ik merk dat de cliënten ons heel erg waarderen, dat ook zij via ons kunnen uitleggen aan hun hulpverlener waar ze mee worstelen. Samen met de coach zijn we een goed team, in het belang van de gezinnen in begeleiding.”
>> LEES OOK: Collectief atelier voor hervestigde Syriërs: “We moeten elkaar respecteren.”
Een volwaardige discipline
De functie interculturele medewerker is ontstaan uit een vroegere vrijwilligerswerking, waarbij vrijwilligers nieuwkomers op informele wijze wegwijs maakten in België. Vanuit een behoefte aan professionalisering werd er overgeschakeld op ervaringsdeskundigen, en dat als volwaardige beroepskrachten. “We zien een grote meerwaarde bij het inzetten van personen die de taal en cultuur kennen, en die ook op vele vlakken de werking van Caritas kennen”, legt Veerle Steppe, integratiecoach bij Caritas, uit. “We willen een win-winsituatie creëren voor iedereen: voor de doelgroep door hun integratieproces te ondersteunen, en voor de interculturele medewerkers door carrière- en opleidingsmogelijkheden aan te bieden.”
De interculturele medewerkers zijn intussen ingebed in verschillende projecten van Caritas, én daarbuiten. Momenteel bieden verschillende onderwijsinstellingen een opleiding tot interculturele medewerker aan, en verwelkomt Caritas stagiaires uit deze opleidingen. Wil jij graag het team van interculturele bemiddelaars versterken? Klik hier voor meer informatie over een stage bij Caritas.[1]