Computers openen nieuwe perspectieven voor bewoners opvangstructuren

Caritas International België Computers openen nieuwe perspectieven voor bewoners opvangstructuren

Een bewoonster van het opvangcentrum in Scherpenheuvel is aan de slag met de computer. - Caritas International

15/09/2022

In een samenleving die almaar digitaler wordt, worden computers onmisbaar om werk te zoeken, te studeren, te communiceren en contacten te leggen of onderhouden. Wij willen de digitale kloof verkleinen voor de verzoekers om internationale bescherming die in onze opvangstructuren verblijven. Op die manier kunnen ze ook een zelfstandiger leven leiden in België. Lees meer over onze initiatieven in de opvangstructuren in Scherpenheuvel, Louvranges (Waver) en Ransart (Charleroi).

Informaticalokaal in Ransart (Charleroi)

“In Scherpenheuvel zetten we 20 computers in”, vertelt Sien Vandenhoudt, één van de medewerkers in het opvangcentrum daar. “In ieder gesprekslokaal willen we een computer zetten zodat jongeren en lokaal kunnen reserveren om te studeren. Ook in onze huiswerkklas komen er computers voor kinderen die hun huiswerk online moeten maken. En verder maken we een computerlokaal dat toegankelijk is voor alle personen die bij ons verblijven.”

Dezelfde aanpak vinden we terug in Ransart (Charleroi); daar hebben ze een informaticalokaal met zes vaste computers en drie laptops die kunnen worden uitgeleend. “De reacties op ons initiatief zijn heel positief”, weet Nicolas Paermentier, adjunct-directeur in het centrum. Er kwam ook een informaticalokaal voor niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NMBV). “Die jongeren kunnen zo beter studeren, administratieve kwesties afhandelen en in contact blijven met hun familie, vrienden en kennissen. Uiteraard met begeleiding van onze ploeg opvoeders.”

Bewoners lopen soms verloren in onze digitale samenleving

Sien in Scherpenheuvel: “Als gevolg van de Covid 19-crisis moesten onze bewoners plotseling de lessen Nederlands online volgen. Bovendien is de samenleving anno 2022 uitermate digitaal. Wie geen computer of internet heeft, maakt veel minder kans op de arbeidsmarkt en heeft het ook veel moeilijker om opleidingen te volgen of te communiceren met de school van de kinderen.”

Amandine Colin uit. Zij coördineert de opvangstructuur in Louvranges.

De situatie is gelijkaardig in Louvranges (Waver) waar alleenstaande vrouwen met of zonder kinderen wonen terwijl ze wachten op het antwoord op hun verzoek om internationale bescherming (asiel). “Met het lokaal dat we hier willen inrichten, willen we de vrouwen in staat stellen om zo zelfstandig mogelijk te worden”, legt Amandine Colin uit. Zij coördineert de opvangstructuur in Louvranges. “Uiteraard kunnen de vrouwen altijd ons personeel aanspreken wanneer ze vragen hebben.”

Werken met de computer is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd. “Er is veel vraag naar cursussen informatica. Maar het externe aanbod is niet altijd aangepast aan personen die nog maar net in België zijn toegekomen. Binnenkort zullen we dus zelf basiscursussen organiseren, samen met één van onze vrijwilligers”, vertelt Sien in Scherpenheuvel.

In Louvranges loopt het al aardig met de computerlessen: “Wij hebben ook computers waarmee we lessen informatica geven. Die opleidingen vallen echt in de smaak bij onze vrouwen, die nu de kans hebben om kennis op te doen die ze vaak niet hadden.”

Zelf laptop kopen

In het opvangcentrum van Scherpenheuvel werken ze samen met de Koning Boudewijnstichting[1] en de vzw Close the Gap[2]. “We dienden bij de Koning Boudewijnstichting een projectaanvraag in om computers tegen een erg betaalbare prijs te kunnen verkopen aan bewoners”, aldus Sien. “Wij kopen de laptops aan met een subsidie van de stichting. De personen die hier verblijven kopen bij ons laptops, en met de opbrengst daarvan kunnen we extra computers aankopen. Wanneer ze vertrekken uit het opvangcentrum, nemen ze de eigen laptop uiteraard mee.”

“Dankzij Close the Gap kunnen wij een gereviseerde laptop kopen voor 150 euro. Die laptop is voorzien van Office-software, en er zijn ook een muis en een hoofdtelefoon bij. Als iemand nog geen werk heeft, kan hij of zij de computer op krediet kopen”, aldus Sien. Duidelijk is dat deze vorm van samenwerking een prachtige inspiratiebron is voor onze andere opvangstructuren!

Help jij ook om de digitale kloof kleiner te maken?

Nieuwe vrijwillig-st-ers zijn altijd erg welkom bij de opvangcentra en –structuren van Caritas in Scherpenheuvel, Ransart en Louvranges. Heb je zin om activiteiten te helpen organiseren, kinderen met hun huiswerk te begeleiden, uit te leggen hoe je een computer kan gebruiken of andere ideeën aan te brengen? Neem dan contact op met onze sites:

Meer over de Koning Boudewijnstichting: https://www.kbs-frb.be/fr

Meer over Close the Gap: www.close-the-gap.org/