Syrische vluchtelingen: nood aan een veilige doortocht naar Europa

Caritas International België Syrische vluchtelingen: nood aan een veilige doortocht naar Europa
20/06/2014

“Alle Syriërs zijn arm geworden. De rijken hebben het land verlaten met hun rijkdom, de middenklasse is arm geworden en de armen werden nog armer of moeten gaan bedelen. Syriërs zijn trots op hun land, maar we begrijpen dat al degenen die getroffen werden door de oorlog en waarvan het leven in gevaar was, gekozen hebben om te vluchten. We vragen de landen die hen opvangen om begripvol te zijn en zo actief mee te bouwen aan vrede in Syrië.”

Mgr. Antoine Audo, bisschop van Aleppo en voorzitter van Caritas Syrië, sprak deze wens eerder vandaag uit tijdens de conferentie ‘Syrië: het lot van de vluchtelingen’. Caritas International organiseerde deze conferentie om op deze 20 juni, Wereldvluchtelingendag, even stil te staan bij de situatie van Syrische vluchtelingen in hun land, in de buurlanden alsook in Europa.

Vandaag is het aandeel van de Europese Unie in het onthaal en de bescherming van Syrische vluchtelingen beperkt (amper 80.000 vluchtelingen). De buurlanden tellen zo’n 2,8 miljoen vluchtelingen en meer dan 9,3 miljoen Syriërs hebben dringende humanitaire hulp nodig. Caritas International herhaalde daarom tijdens de conferentie haar vraag aan de Europese lidstaten om de toegang tot humanitaire visa te versoepelen zodat Syrische vluchtelingen op een veilige en legale manier asiel kunnen aanvragen in de EU. “Vandaag merken we dat die doortocht levensgevaarlijk kan zijn en dat heel wat vluchtelingen hun lot in de handen leggen van mensensmokkelaars”, aldus Anne Dussart, hoofd van het departement Asiel en Migratie bij Caritas International.

Buurlanden kunnen toestroom niet langer aan

Wat op 15 maart 2011 in het zuiden van Syrië begon als een vreedzame betoging is uitgegroeid tot een afschuwelijke burgeroorlog die zich verspreidde naar vrijwel alle Syrische steden. Gevolg: de dood van bijna 150.000 Syriërs en een massale exodus van een uitgeputte bevolking na ondertussen meer dan drie jaar van gruwelijk geweld. De Syrische crisis is de ergste vluchtelingencrisis sinds de Rwandese genocide. De buurlanden kreunen onder het massale aantal vluchtelingen: 1,1 miljoen vluchtelingen in Libanon, 700.000 in Turkije en 600.000 in Jordanië, volgens de VN-vluchtelingenorganisatie (UNHCR). In Europa registreerden de 28 lidstaten in 2013 echter amper 50.000 asielaanvragen van Syrische burgers. In België gaat het om zo’n 2.700 geregistreerde asielaanvragen sinds het begin van het conflict.

Overhandiging petitie “Europe Act Now”

Bij aanvang van deze conferentie overhandigde Michael Diedring, secretaris-generaal van ECRE (European Council on Refugees and Exiles), de petitie van de campagne “Europe Act Now”, ondertekend door 20.000 mensen, aan de vertegenwoordigster van het kabinet van de voorzitter van de Europese Raad. Caritas en ECRE herhaalden hun vragen aan de Europese Unie om Syrische vluchtelingen een veilige toegang tot Europa te verlenen door, onder meer, de toegang tot humanitaire visa te versoepelen, vluchtelingen aan de grenzen te beschermen (geen pushbacks) en families die door de crisis uit elkaar werden getrokken makkelijker te herenigen