“Nog elke dag komen er boten aan op de Griekse eilanden”

Caritas International België “Nog elke dag komen er boten aan op de Griekse eilanden”
16/12/2016

De Europese Commissie kondigde op 8 december aan dat de lidstaten hun asielzoekers vanaf midden maart kunnen terugsturen naar Griekenland, in het kader van de Dublin-verordening. En dit terwijl de situatie op de Griekse eilanden met de dag erger wordt. Interview met Maristella Tsamatropoulou in Griekenland.

Hoe is de huidige situatie voor de vluchtelingen op de Griekse eilanden?

Griekenland was sinds 2011 uitgesloten van het terugstuursysteem. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) oordeelde herhaaldelijk dat het land niet voldeed aan de voorwaarden om vluchtelingen waardig op te vangen.

Maristella Tsamatropoulou (Caritas Hellas): “Op de Griekse eilanden zijn er drie hotspots, die eigenlijk gesloten centra zijn. De andere centra zijn zogenaamde Registratie en Identificatie Centra (RIC) en bevinden zich in Chios, Lesbos, Samos, Kos en Leros. In de RIC’s worden de mensen niet echt opgesloten, maar hun bewegingsvrijheid is toch heel beperkt.

De leefomstandigheden zijn overal zeer slecht en dat veroorzaakt spanningen, protest en regelmatig ruzies en vechtpartijen. Onlangs nog hebben bewoners brand gesticht in het centrum van Moria (Chios), uit ongenoegen met de slechte leefomstandigheden en lange wachttijden in de asielprocedure. Momenteel zitten deze asielzoekers vast op de eilanden in afwachting van een overplaatsing naar het vasteland. De enige manier om overgeplaatst te worden is erkend en hervestigd te worden. Maar daarvoor moet je langsgaan bij de asieldiensten in de RIC’s. Jammer genoeg zijn deze enkel open van maandag tot vrijdag van 9 tot 14u en zijn ze hopeloos onderbemand.”

“Een risicovolle situatie”

Maristella: “Enkele weken geleden werden de buitenlandse medewerkers die de asieldiensten kwamen versterken gerepatrieerd. Net door die incidenten. De situatie wordt als “hoog risico” beschouwd. (Dit geldt ook voor de Belgische agenten. Nvdr) En dus is iedereen – zowel de vluchtelingen als de lokale gemeenschap – heel gefrustreerd door de traagheid van de procedures en het aantal geblokkeerde asielzoekers. Al deze eilanden zijn overbevolkt. In totaal zijn er 16.500 asielzoekers voor een totale capaciteit van 7.000. En de boten blijven maar komen, wat de situatie alleen maar erger maakt…”

Wat doet Caritas?

Maristella: “Sinds de kampen van het eiland werden getransformeerd tot beperkt toegankelijke zones, heeft Caritas Hellas beslist om niet meer in de RIC’s te werken. Vandaag zijn we bezig met het voorzien van verschillende plaatsen zoals in het kamp van Kara Tepe op Lesbos waar we drie centra beheren: één voor activiteiten voor kinderen, een centrum voor vrouwen en een plaats voor de mannen. We zijn heel fier op dit laatste omdat het de enige plaats is waar mannen van allerlei nationaliteiten elkaar ontmoeten, praten, thee drinken, schaken…tijd hebben om alle moeilijkheden van hun vlucht te verwerken.

En elders in het land?

Maristella: “We zijn ook heel actief in de kampen in het noorden van Griekenland (Diavata, Oraiokastro, Polykastro, Vasilika) en in twee kampen in Athene. Onze programma’s verschillen volgens de noden in de kampen. Momenteel is het bijvoorbeeld heel koud. We hebben dus 50 containers (1 per familie) geïnstalleerd in Diavata zodat zoveel mogelijk mensen in de warmte kunnen slapen.”