De grote kou valt over Oekraïne

18/12/2015

800.000 Oekraïners moeten het hoofd zien te bieden aan de oorlog, vooral in de bufferzone waar confrontaties tussen overheid en rebellen plaatsvinden. Hun leven is in gevaar: ze voelen zich bedreigd en hebben meer en meer moeilijkheden om voedsel en warmte te vinden. En de winter komt eraan… Fotoreportage

De voorzitter van Caritas Oekraïne, Andrij Waskowycz: “Velen denk dat de problemen in Oekraïne van politieke of militaire aard zijn. Maar het is een humanitaire crisis. Talrijke mensen lijden. Ze hebben van alles tekort: voedsel, kleren, onderwijs voor de kinderen. Het is een van de belangrijkste humanitaire crisissen in Europa sinds de tweede wereldoorlog.”

Caritas International België De grote kou valt over Oekraïne

In Oekraïne proberen de mensen elkaar te steunen, maar ze hebben er de middelen niet voor. De overheid ook niet, trouwens. Dat is de reden waarom hulp van buitenaf nodig is.

De confrontaties tussen de pro-Russische separatisten en de Oekraïense strijdkrachten begonnen in april 2014 en dwongen al 2,3 miljoen personen hun thuis te ontvluchten, waarvan 1,5 miljoen binnen Oekraïne zelf. Ze hebben alles achtergelaten en blijven achter met niets. Ze vinden geen werk door de oorlog en de economische crisis. Een studie van Caritas toont dat de families maandelijks een bedrag moeten betalen dat vier keer zoveel is als wat ze verdienen.

Caritas International België De grote kou valt over Oekraïne

“De Oekraïners leidden een normaal leven, op zijn Europees. Vandaag hebben ze alles verloren. Een vrouw in Donetsk, in de bufferzone, zei me dat ze voor de conflicten een mooi leven en een mooi huis had. Ze ging op vakantie in het buitenland, had vrienden. Nu gaat ze niet meer fitnessen, maar hout halen in het bos. In plaats van te gaan winkelen, gaat ze water halen. Ze hebben alles verloren”, vertelt de voorzitter van Caritas Oekraïne, Andrij Waskowycz.

De Oekraïense crisis is niet zichtbaar, maar de noden zijn enorm. In de bufferzone is het heel moeilijk houtskool te vinden. De bevolking sterft letterlijk van de kou en wordt ziek. Het Caritasnetwerk roept op tot solidariteit om ter hulp te komen aan 17.000 personen, vooral in het oosten van het land, en hen onderdak aan te bieden, zaken om de winter door te komen (warme kleren, extra dekens, verwarming…), goede raad en toegang tot basisgezondheidszorg.

In het buffergebied wil Caritas shelterkits en cash geld bieden om de huizen te herstellen, brandstof, hout en kachels te leveren, de gezondheidszorg en regelmatige doktersbezoeken te verbeteren.