Aleppo: Stille evacuatie, schrijnende noden

Caritas International België Aleppo: Stille evacuatie, schrijnende noden

Amnesty International

21/12/2016

Volgens het persagentschap AFP zou het Syrische leger deze dinsdag 20 december de laatste rebellen opgeroepen hebben om Aleppo te verlaten. Zo neemt het regime de tweede stad van het land terug volledig in handen, haar belangrijkste overwinning sinds het begin van de oorlog… Sinds donderdag werden rond de 25.000 personen geëvacueerd uit Aleppo. Allemaal zijn ze verzwakt door kou, honger, ziekte, verdriet, angst. Ze zoeken hulp en een internetverbinding om contact op te nemen met hun familie.

Teveel lijden

Het menselijk lijden dat de Syriërs ondergaan is meer dan alarmerend. Riad Sargi, directeur van Caritas Syrië ontwijkt politieke vragen bewust. Dat betekent echter niet dat hij geen duidelijke boodschap heeft voor de politieke leiders en de belanghebbenden in het conflict in Syrië en daarbuiten: “180 medewerker van Caritas zetten zich 7 dagen per week in om steun te bieden aan de bevolking van Aleppo, Homs, Damascus, Tartous, Lattaquié en de regio’s in het nood-oosten. In hun naam wil ik vragen aan alle actoren in dit conflict, ongeacht hun politieke voorkeuren, commerciële belangen in wapenhandel of petroleum, om te stoppen met enkel hun eigen belangen te verdedigen en het huidige menselijke lijden recht in de ogen te kijken. Pas als jullie je eigen belangen opzij zetten en aan de zelfde tafel gaan zitten, kunnen jullie vrede brengen. Anders blijven burgers dienen als brandstof voor de oorlog.”

Zoals elke Syriër heeft ook Riad Sargi een eigen triest verhaal. Drie jaar geleden verloor hij bijna zijn eigen dochter toen haar school werd gebombardeerd. In Syrië, zeker in Aleppo, is de horror dagelijkse kost: “Als je op straat loopt, kruis je lichamen bedolven onder het puin. Ik heb geluk gehad dat mijn dochter het overleefde.”

Noodhulp

Sinds het begin van de oorlog, bijna 6 jaar geleden, verleent Caritas Syrië hulp aan de meest kwetsbaren van het land, wat hun verleden, religie of herkomst ook is. Dit doet ze met steun van haar vrijwilligers en de andere Caritas-organisaties van het wereldwijde netwerk. Het volledige programma omvat medische hulp, verdeling van water, voedsel en essentiële goederen, bijstand voor huisvesting, zorg voor ouderen en onderwijs.

Hier helpen

Het lot van de Syrische burgerbevolking laat de Belgen niet onverschillig. Dat moeten we dringend duidelijk maken, en vooral zorgen dat deze mannen, vrouwen en kinderen zoals ons, beschermd worden. We zijn niet machteloos: we kunnen actie ondernemen om te tonen dat dringend gehandeld moet worden. Er zijn meerdere manieren om actie te ondernemen: door een gift te doen aan Caritas International voor haar hulp aan de slachtoffers van de Syrische crisis, of door de petitie te tekenen die gelanceerd werd door een dertigtal Belgische humanitaire organisaties en vakbonden.