Caritas International België “Oekraïne stevent af op humanitaire catastrofe”
25/02/2022

De dramatische escalatie van de situatie in Oekraïne ontwricht het leven van duizenden mensen. Caritas International België maakt 50.000 euro vrij om de humanitaire acties van haar netwerk te steunen en roept op tot giften.

Brussel, 24.02.22 – “De gebeurtenissen van vanochtend vroeg leiden onvermijdelijk tot een kolossale humanitaire catastrofe. Het is ongelooflijk dat in de 21e eeuw, in Europa, mensen om 5 uur ’s ochtends wakker worden van explosies en het geluid van luchtalarmsirenes”, reageert Tetiana Stawnychy, voorzitter van Caritas Oekraïne op de grootschalige aanslag.

Het Caritas-netwerk maakt zich grote zorgen over de gevolgen van deze militaire invasie voor de Oekraïense bevolking die het al acht jaar uiterst moeilijk heeft. Sinds het begin van deze crisis kwamen al 14.000 mensen om en raakten 1,5 miljoen anderen ontheemd.

Caritas maakt 50.000 euro vrij en roept op tot giften

Caritas International België maakt 50.000 euro vrij uit haar fonds en doet een oproep tot giften om de lopende operaties te ondersteunen. Het noodhulpprogramma van Caritas Oekraïne zorgt voor voedsel, schoon water, onderdak en hygiënekits, en vervoert kwetsbare mensen naar hun familie en veilige gebieden.

Sinds de nazomer van 2021 anticipeert Caritas, voornamelijk in Oost-Oekraïne, met een humanitaire reactie op een mogelijke escalatie van het conflict. Caritas heeft personeel en vrijwilligers opgeleid om beter te kunnen inspelen op de behoeften van de gemeenschap. Er zijn vooraf centra opgezet voor de opvang van en hulpverlening aan binnenlandse ontheemden, van wie het aantal door deze grootscheepse militaire invasie waarschijnlijk dramatisch zal toenemen.

2,9 miljoen mensen in nood

De cijfers voor noodbehoeften waren al enorm: “Vóór de aanval waren er al 2,9 miljoen mensen aan beide zijden van de demarcatielijn die humanitaire hulp nodig hadden. Vandaag neemt dat aantal exponentieel toe”, aldus Tetiana Stawnychy.

Caritas Oekraïne wordt gesteund door 36 organisaties van de Caritas Confederatie om mensen in nood te helpen. Het Caritas-netwerk roept de internationale gemeenschap op om de Oekraïense bevolking te beschermen, vooral de meest kwetsbare mensen. Het vraagt toegang tot levensreddende hulp en bewegingsvrijheid voor zij die het geweld ontvluchten.

Giften zijn welkom op BE88 0000 0000 4141 met mededeling ‘4150 Oekraïne’ en online op www.caritasinternational.be

Meer informatie of een interview met onze projectverantwoordelijken in de regio kan je vragen aan Bénédicte Van Paeschen – 0479 18 65 12 – b.vanpaeschen@caritasint.be / www.caritasinternational.be

Caritas International helpt slachtoffers van geweld, natuurrampen en armoede, zowel in hun eigen land als op de vlucht, via haar lokale, nationale en internationale netwerken. www.caritasinternational.be