Noodhulp aan ontheemde Syriërs en lokale gemeenschappen

Caritas International België Noodhulp aan ontheemde Syriërs en lokale gemeenschappen

Caritas Internationalis

25/08/2018

DUUR:

van september 2016 tot april 2019

PLAATS:

Kustregio in het westen van het land in de zones Tartous en Mashta al Helou

LOKALE PARTNER:

Caritas Syrië

BUDGET:

EIGEN FONDSEN:

€ 501.870 (bijdragen van Caritas Roemenië (€ 70.000), Caritas Luxemburg (€ 12.000), en de Koning Boudewijn Stichting (€ 20.000))

DOEL

Caritas wil de levensomstandigheden verbeteren van de Syriërs die gevlucht zijn naar de Kustregio van het land, alsook van de lokale gemeenschappen die getroffen zijn door het conflict.

Voor Caritas blijft de prioriteit om de toegang tot huisvesting, voedsel, hygiëneproducten en gezondheidszorg te verbeteren voor deze ontheemde gemeenschappen, zonder de gastgemeenschappen te vergeten, die door de crisis veel armer geworden zijn. Onderwijs voor kinderen en jongeren is ook een belangrijke prioriteit.

CONTEXT

Sinds het begin van de opstand in maart 2011, breidde het Syrische conflict steeds verder uit. 5 miljoen Syriërs vluchtten naar het buitenland. De VN schat dat in Syrië 13,5 miljoen mensen humanitaire hulp nodig hebben. Onder hen zijn 7 miljoen Syriërs die binnen de landsgrenzen op de vlucht zijn, vaak al vele jaren lang, en genoodzaakt om meermaals te verhuizen.

Tienduizenden mensen zijn gevlucht van de regio Aleppo naar de kustregio, waar de meerderheid in tijdelijke woningen woont. De lokale middelen zijn sterk belast en de autoriteiten hebben het moeilijk met het beheren van de meest recente instroom van families die gevlucht zijn uit Aleppo en andere zones die rechtstreeks door het geweld getroffen zijn. Veel families komen aan met heel weinig middelen, en de leefomstandigheden in het merendeel van de woningen zijn moeilijk.

De Kustregio, relatief gespaard van geweld en gevechten, is momenteel het toevluchtsoord van honderdduizenden mensen – meer dan 200.000 in de provincie Tartous alleen al.

BEGUNSTIGDEN

Dit project bereikt meer dan 2.000 families, hetzij meer dan 12.000 ontheemde personen of kwetsbare bewoners. Caritas heeft hen geïdentificeerd dankzij een heel goed netwerk van parochies, vrijwilligers en een goede kennis van de lokale gemeenschappen.

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. Je kan tot 45% van jouw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op