Op deze digitale leeromgeving ontdek je waarom mensen migreren, hoe en wie bescherming krijgt als vluchteling, maar ook op welke manier je in dialoog kan gaan rond uitdagende uitspraken van leerlingen. Wie wil, kan zich telkens verder verdiepen dankzij kwalitatieve achtergrondinformatie. Voor de inhoud werd zowel nieuw materiaal ontwikkeld als gebruik gemaakt van bestaand materiaal, en werd samengewerkt met experten en deskundige organisaties.
> BEN JE EEN NIEUWE GEBRUIKER? REGISTREER JE HIER
> HEB JE AL EEN ACCOUNT? LOG JE HIER IN
“Het leerplatform deed me nadenken over mijn eigen opvattingen. Het helpt me om met een open visie voor de klas te staan en op een onderbouwde manier les te geven.” – Luna, gebruiker.
Wat, hoe en voor wie?
- Nachtraaf of vroege vogel? Geen probleem! Even tijd tussen 2 lessen door? Volg direct verder waar je ook gebleven bent.
- Bekijk de modules waar en wanneer je wilt, via je laptop, tablet of smartphone. Je hebt enkel een internetverbinding nodig.
- Je vindt er concrete kennis, praktische tips en methodes en kwalitatieve achtergrondinformatie, aangepast aan de actualiteit.
- Er zijn 5 leerlijnen. Bij elke leerlijn hoort ook kant-en-klaar educatief materiaal van partners en experten dat je kan gebruiken in de klas!
- Voor leerkrachten secundair onderwijs.
WELKE INHOUDEN VIND JE OP DEZE LEEROMGEVING?
- Leerlijn migratie: een verhelderende kijk op migratie & mensen op de vlucht in 12 vragen: wie migreert en waarom, wat zijn gevolgen van migratie, hoe verloopt de procedure voor internationale bescherming, cijfers over migratie in België, …
- Leerlijn in de klas: Hoe steun bieden aan vluchtelingenjongeren in je klas? (Augeo Foundation)
- Leerlijn in dialoog: Hoe kom je tot een verbindende dialoog en ga je om met uitdagende uitspraken in de klas? (Atlas)
- Leerlijn identiteit: Inzicht in identiteitsvorming bij jongeren
> BEN JE EEN NIEUWE GEBRUIKER? REGISTREER JE HIER
> HEB JE AL EEN ACCOUNT? LOG JE HIER IN
Waarom een digitale leeromgeving?
Sinds januari 2021 verzamelen we met ‘Other Talk – Teaching Migration’1 informatie om een zicht te krijgen op de noden in het secundair onderwijs rond de thema’s migratie, mensen op de vlucht en diversiteit. Uit de resultaten bleek dat een digitale leeromgeving dé manier is om leerkrachten te ondersteunen.
Onze collega’s van IOM deden hetzelfde voor de lerarenopleiding secundair onderwijs en zij maakten een superinteressante Toolbox.2
Dit is de perfecte aanvulling op onze digitale leeromgeving!
Op de hoogte blijven van onze projecten? Aarzel niet om onze andere projecten te bekijken op deze site, of schrijf je in op onze nieuwsbrief.