LESMATERIAAL – Gratis digitale leeromgeving

Caritas International België LESMATERIAAL – Gratis digitale leeromgeving

© Caritas International

Wat is migratie en wat zijn gevolgen van migratie? Hoe bied je steun aan jongeren met een vluchtverhaal in je klas? Alle antwoorden en meer, kan je vinden op onze gratis digitale leeromgeving 'Other Talk – Teaching Migration'.

Op deze digitale leeromgeving ontdek je waarom mensen migreren, hoe en wie bescherming krijgt als vluchteling, maar  ook op welke manier je in dialoog kan gaan rond uitdagende uitspraken van leerlingen. Wie wil, kan zich telkens verder verdiepen dankzij kwalitatieve achtergrondinformatie. Voor de inhoud werd zowel nieuw materiaal ontwikkeld als gebruik gemaakt van bestaand materiaal, en werd samengewerkt met experten en deskundige organisaties.

>> REGISTREER JE OF LOG JE IN VOOR ONZE DIGITALE LEEROMGEVING

Wat, hoe en voor wie?

• Nachtraaf of vroege vogel? Geen probleem! Even tijd tussen 2 lessen door? Volg direct verder waar je ook gebleven bent.
  • Bekijk de modules waar en wanneer je wilt, via je laptop, tablet of smartphone. Je hebt enkel een internetverbinding nodig.
  • Je vindt er concrete kennis, praktische tips en methodes en kwalitatieve achtergrondinformatie, aangepast aan de actualiteit.
  • Er zijn 5 leerlijnen. Bij elke leerlijn hoort ook kant-en-klaar educatief materiaal van partners en experten dat je kan gebruiken in de klas!
  • Voor leerkrachten secundair onderwijs.

WELKE INHOUDEN VIND JE OP DEZE LEEROMGEVING?

• Een verhelderende kijk op migratie & mensen op de vlucht in 12 vragen: wie migreert en waarom, wat zijn gevolgen van migratie, hoe verloopt de procedure voor internationale bescherming, cijfers over migratie in België, …
  • Hoe steun bieden aan vluchtelingenjongeren in je klas? (Augeo Foundation)
  • Hoe kom je tot een verbindende dialoog en ga je om met uitdagende uitspraken in de klas? (Atlas)
  • Inzicht in identiteitsvorming bij jongeren

Waarom een digitale leeromgeving?

Sinds januari 2021 verzamelen we met ‘Other Talk – Teaching Migration’1  informatie om een zicht te krijgen op de noden in het secundair onderwijs rond de thema’s migratie, mensen op de vlucht en diversiteit. Uit de resultaten bleek dat een digitale leeromgeving dé manier is om leerkrachten te ondersteunen.

Onze collega’s van IOM deden hetzelfde voor de lerarenopleiding secundair onderwijs en zij maakten een superinteressante Toolbox.2

Dit is de perfecte aanvulling op onze digitale leeromgeving!

Op de hoogte blijven van onze projecten?

Ik schrijf me in voor de nieuwsbrief.

1

Other Talk – Teaching Migration wordt ontwikkeld in samenwerking met IOM. Dit project kadert binnen het Other Talk-programma. Other Talk is een driejarig programma van 11.11.11 en Vluchtelingenwerk Vlaanderen, en wil nuance brengen in het gepolariseerde migratiedebat in Vlaanderen. Om dat te doen zet Other Talk zich in op 2 belangrijke domeinen: het onderwijs en het middenveld. Meer info over wat wij met Caritas International doen binnen Other Talk kan je hier lezen.

2

Hier vind je meer informatie over de toolbox.

3

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD